Am citit undeva că nădragii lui Obelix ar fi steagul breton întors
pe dos. Trecând peste faptul că steagul breton se numeşte
gwenn-ha-du, adică alb şi negru, în timp ce Obelix poartă nădragi
albi cu dungi albaştri, în perioada în care a fost creat
personajul de către domnii Uderzo şi Gosciny, identitatea regională
era considerată subversivă, însă nu în sensul simpaticilor gali
care rezistă armatei romane.
Dacă ne uităm mai atent, nădragii lui Obelix ar putea fi mai
degrabă steagul argentinian sau uruguyan, dacă mai punem şi un
soare. Dar dacă ne uităm mai atent – şi mă întreb, unde a fost
vigilenţa autorităţilor române? – vedem că aceşti pantaloni
sunt de fapt o aluzie la steagul secuiesc. Lipsesc doar soarele şi
luna. Nădragii lui Obelix sunt, prin urmare, o provocare la adresa
suveranităţii statului român. Mai lipseşte să fie arboraţi pe
clădirea Parlamentului din Budapesta.
Scandalul iscat de arborarea steagului secuiesc a scos la iveală
faptul, că în materie de penibil şi ignoranţă elita politică
românească nu cunoaşte limite şi că acelaşi lucru se poate
spune şi despre elita politică a Ungariei. Orice asemănare este
intenţionată. Şi, ca să fiu consecventă şi în ceea ce priveşte
comparaţia jignitoare: teoreticienii maghiari ai asimilării de la
sfârşitul secolului al XIX-lea ar avea un succes imens printre
politicienii români. Ar fi un gest de înalt patriotism să traducem
lucrările unui Grünwald, Beksics sau Kenéz – nu de alta, dar
ideile lor sunt mai bine expuse şi argumentate decât reuşesc s-o
facă politicienii români ai ultimilor 23 de ani. Că sunt
jignitoare la adresa românilor? Păi ce contează, când scriu atât
de bine împotriva federalismului, a separatismului pe criterii
etnice, a necesităţii unui stat omogen din toate punctele de
vedere.
Reacţia politicienilor din Ungaria este la fel de infantilă, bazată
pe cunoaşterea extrem de selectivă a istoriei – ca şi colegii
lor români dealtfel. Steagul secuiesc nu este un simbol etnic (şi
ar fi rău dacă ar fi un simbol etnic?). Indiferent dacă în forma
actuală datează de pe vremea lui Moise Secuiul, adică de la
începutul sec. al XVII-lea, sau este puţin mai veche, el reprezintă
simbolul unei stări premoderne, adică a unei comunităţi
politico-juridice şi sociale. Odată cu modernitatea această stare,
numită în Transilvania naţiune, a devenit o categorie mai degrabă
etnografică – o parte a naţiunii moderne maghiare, însă cu o
conştiinţă aparte, cu o identitate proprie, care-i deosebea de
maghiarii din Transilvania Centrală şi de Nord şi în acealşi
timp îi apropia, în primul rând lingvistic, apoi prin conştiinţa
de apartenenţă la o comunitate mai mare. Poate comparaţia cu
maramureşenii sau cu nemeşii din Ţara Heţegului ar limpezi
situaţia.
Un lucru foarte puţin cunoscut este faptul, că nu statul român a
desfiinţat autonomia secuiască, ci statul ungar cu ocazia
reorganizării administrativ-politice a Transilvaniei din 1876, când
au fost introduse comitatele. Dacă saşii au protestat împtotriva
desfiinţării Pământului Crăiesc, secuii în schimb, cel puţin
la nivelul elitelor, au acceptat cu bucurie desfiinţarea scaunelor
secuieşti. Renunţarea la identitatea specifică, regională şi
supravieţuirea ei doar la nivelul folclorului, erau văzute ca
biletul de intrare în modernitate. Atitudinea n-a fost specifică
nici secuilor, nici Ungariei.
Abandonarea identităţii regionale n-a adus niciun beneficiu pentru
secui. Secuimea a fost una din regiunile-problemă a Ungariei.
Citându-mi o prietenă, politicienii au vărsat lacrimi tricolore
pentru secui, dar n-au trecut de o politică a simbolurilor. Orice
asemănare cu atitudinea politicienilor români faţă de Ţara
Moţilor este inevitabilă.
Elita politică a Ungariei nu cunoştea istoria complicată a
secuilor, ci doar miturile naţionale legate de secui. Nu ştiau că
în 1848 existau iobagi secui, nu ştiau mare lucru despre sistemul
proprietăţii funciare. Într-adevăr secuii au fost şi sunt greu
de desluşit, mai ales dacă folosim categorii rigide şi anacronice.
Ca să dau un singur exemplu: unul din clişeele care fac îngreunează
viaţa oricărui istoric este cel al confesiunii secuilor. De fapt,
secuii începând din sec. al XVI-lea au fost extrem de diferenţiaţi
confesionali. Este drept, mulţi au rămas catolici, dar alţii au
devenit protestanţi, calvini, unitarieni sau luterani. Şi au
existat secuii sabatarieni care în urma emancipării evreilor (1867)
au trecut la iudaism, erau deci evrei neevrei şi şi-au păstrat
credinţa chiar şi cu preţul deportării la Auschwitz. Sabatarienii
l-au impresionat profund pe Moses Gaster: erau dovada vie a faptului
că evreitatea este legată de spiritualitate şi nu de sânge.
De ce scriu despre sabatarieni? Pentru că îi văd ca pe exponenţii
prin excelenţă ai identităţii secuieşti: secole de-a rândul
sabatarienii din Eliseni şi Bezidu Nou erau şi creştini şi evrei,
neînţeleşi de amândoi, neintegraţi pe deplin, suspectaţi de
autorităţi şi persecutaţi – pentru că nu se integrau în nicio
categorie şi – vai – puteau fi agenţi secreţi (ai turcilor).
În micile lor comunităţi au produs, tradus şi transmis literatura
evreiască post-biblică, şi-au trăit credinţa în secret şi când
nu mai suportau presiunea autorităţilor, emigrau.
Toate acestă diferenţierea religioasă s-a întâmplat într-o
epocă în care mulţi secui au ales să renunţe la libertatea lor,
pentru că nu şi-o mai puteau permite – libertatea naţiunii
secuieşti era legată de calitatea de oştean. Într-o epocă în
care modul lor tradiţional de viaţă fusese pus în primejdie,
secuii au răspuns în moduri diferite, dar întotdeauna radicale:
unii au rămas catolici, alţii au trecut la cea mai radicală formă
a Reformei, întorcându-se la rădăcinile veterotestamentare ale
creştinismului. Alţii s-au răzvrătit: secolul al XVI-lea a
cunoscut mai multe răscoale secuieşti (1562, 1595-1596). Dacă l-au
sprijinit pe Mihai Viteazul, atunci au făcut-o pentru că familia
Báthory le-a atacat privilegiile.
Secuii au fost cu toţi liberi – în mod teoretic, pentru că în
anumite comune procentajul iobagilor putea să atingă şi 40%.
Dintre cei liberi doar foarte puţini au fost cei prosperi. Mica
nobilime secuiască – şi cam tot secuiul era mic nobil – era
formată din gospodari cu „şapte pruni în ogradă“
(hétszilvafás nemes). Deşi săraci, secuii au avut un sistem
şcolar bine pus la punct. La Târgu Mureş a fost fondat primul
colegiu protestant al Transilvaniei din afara Pământului Crăiesc.
Unitarienii secui au avut în sec. al XIX-lea cel mai înalt grad de
alfabetizare din Transilvania după cel al saşilor luterani şi al
evreilor. În Romănia interbelică judeţele Trei Scaune (azi:
Covasna) şi Odorhei (azi partea de vest a judeţului Harghita) erau
printre judeţele cu cel mai înalt grad de alfabetizare din România
(după Timiş-Torontal, Braşov şi Sibiu).
Oricine care cunoaşte cât-de-cât Transilvania va spune că secuii
sunt doar o parte complicată a întregului complicat şi complex
numit Transilvania. Iar pentru a înţelege chiar şi această parte
a Transilvaniei trebuie abandonat orice urmă de naţionalism. Secuii
au devenit în sec. al XIX-lea victimele conflictului (economic)
dintre România şi Ungaria (războiul vamal 1886-1891). Deşi a fost
afectat şi Braşovul, industria braşoveană a reuşit până la
urmă să iasă invingătoare din confruntare, în schimb industria
secuiască orientată exclusiv spre piaţa românească, a fost
distrusă iremediabil. Secuii fuseseră deja obişnuiţi cu migraţia
permanentă sau sezonieră, însă de-acum migraţia din timpul
secerişului devenise pentru sate întregi singura modalitate de
existenţă. Sate întregi migrau vara în Vechiul Regat. Industria
românească, atâta cât era, funcţiona mai ales cu muncitori
secui. Unii secui s-au aventurat până în portul Galaţi.
Servitoarele din Secuime făceau parte din gospodăria oricărei
familii respectabile din Bucureşti.
Probabil că România interbelică ar fi putut avea un aliat în
secui, dacă ar fi dus o politică socială coerentă şi dacă
politicienii români ar fi avut un dram de sensibilitate pentru
problemele specifice ale regiunilor istorice. Dar în loc să se
concentreze pe problemele sociale şi economice care măcinau
Secuimea, statul român a dus o politică de compensaţie naţională,
declarând regiunea „zonă culturală“, secuii urmau să fie
întorşi spre „adevărata“ lor identitate, fiind consideraţi
români maghiarizaţi. Rezultatele palpabile ale acestei politici sunt
secuii cu nume oltenesc şi distanţarea secuilor faţă de statul
român.
Neîncredere, suspiciune şi necunoaştere reciprocă – aşa s-ar
putea caracteriza relaţia dintre secui şi statul român. Câţi
ştiu că stema României Mari (cea care, modificată, este şi
astăzi în uz) a fost creată de un secui? Câţi ştiu că
interzicând arborarea steagului secuiesc, ar trebui să interzică
şi expunerea stemei României, pentru că aceasta conţine şi
simbolurile secuieşti?
Isteria împotriva steagului secuiesc dovedeşte cât de puţin îşi
cunosc politicienii români propria ţară şi că nici nu se
străduiesc s-o cunoască. Dacă se interzice steagul secuiesc,
atunci ar trebui interzise şi stemele oraşelor, mai ales al celor
ardelene, căci şi ele sunt „străine“. Mai puţin a Clujului,
aceea e 100% autohtonă şi ilegală – heraldicienii români nu
recunosc stema. (Vechea stemă a Clujului, folosită şi de către
administraţia românească în perioada interbelică, nu avea nimic
etnic, fiind asemănătoare cu stema Cracoviei, a Pragăi şi a
Hamburgului, însă îl deranja pe Funar). Interzicerea arborării
steagului secuiesc este o dovadă în plus că România este de fapt
Republica Bucureşti. În orizontul cât un bob de mazăre al
politicienilor noştri, România se opreşte undeva în hinterlandul
Bucureştiului. Restul e hinterlandul hinterlandului, provincia,
adică tărâmul învins, cucerit şi administrat din afară.
Astfel arată şi proiectul regionalizării României, un proiect
care aminteşte de studenţii care învaţă doar cât să treacă
examenul. Un -5 le ajunge, mai mult nici nu vor. Harta regiunilor „de
dezvoltare“ emană aceeaşi scârbă faţă de proiect. Din nou „se
face ceva, pentru că e obligatoriu“. Adică, noi n-am vrea, dar
altfel nu se poate. Iar incompetenţa este acoperită cu ceva
vorbărie tehnocratică. Cu imensă bucurie este trâmbiţată
sărăcia ţinutului secuiesc (până mai ieri polul sărăciei se
afla la Vaslui…). Cu morgă este susţinută exclusivitatea
criteriului economic, respins criteriul etnic, şi cu aceeaşi morgă
se explică, de ce centrul Regiunii de dezvoltare Centru este Alba
Iulia.
Dintre toate problemele pe care regionalizarea în forma aceasta le
ridică aş vrea să mă refer la una singură: numele regiunilor.
Iar pentru aceasta mă întorc la nădragii lui Obelix, căci între
timp gwenn-ha-du a ajuns şi în spaţiul cosmic (primul astronaut
francez a fost din Bretania), iar Franţa s-a umplut de Yann-i şi
Gaëlle-e. Nu doar steagul breton, dar şi crucea tolozană
(occitană), senyera catalană, capul de maur corsican, rot-und-wiss
alsacian au ajuns simboluri ale regiunilor, iar simbolul Armatei
Regale şi Catolice (semnul distinctiv al răscoalei din 1793) este
stema departamentului Vandeea. Aceste simboluri sunt aclamate de
unii, contestate de alţii. Este drept, regiunile administrative nu
se suprapun cu regiunile istorice: regiunea Picardia este mai mică
decât regiunea istorică Picardia, regiunii Bretania îi lipseşte
centrul istoric, Nantes, iar Languedoc a rămas fără capitala sa,
Toulouse.
Însă aceste regiuni au nume, au simboluri (chiar şi creaţiile pur
administrative ca Pays de la Loire), rădăcini, identitate.
Locuitorii pot avea o relaţie afectivă cu regiunea, se pot
identifica cu ele. Anumite regiuni au identităţi mai puternice,
altele mai slabe. Aceasta se poate constata şi în cazul Germaniei
cu a ei tradiţie federală (întreruptă de nazişti şi apoi
parţial de comunişti): anumite landuri au o identitate mai
puternică, altele mai slabă. Însă toate regiunile au nume, au
simboluri, sunt recognoscibile. Cu un cuvânt: au demnitate.
Exact demnitatea le lipseşte „regiunilor de dezvoltare“ trântite
cu scârbă pe harta României. Regiunile nu sunt făcute pentru ca
oamenii să se simtă acasă şi confortabil, ci, mai degrabă ca
nişte adăposturi improvizate în cazuri de calamitate. Harta
regiunilor de dezvoltare îmi sugerează clădirile de beton din anii
’70, de culoare gri-verzui şi fisuri după zece ploi. Îmi
aminteşte de autogările de stat cu mirosul lor discret de urină.
Apoi „unităţile de alimentaţie publică“ din anii ’80,
„centrele civice“ începute tot atunci şi terminate chinuit la
începutul mileniului III. Adică, văd politica ceauşistă de
omogenizare dusă la împlinire de creaturile sale.
Aceste simboluri sunt aclamate de unii, contestate de alţii. Pentru
unii este prea puţin, pentru alţii prea mult.
pot să spun că am învățat ceva pe ziua de azi.
RăspundețiȘtergeredeși au fost multe informații noi pentru mine, stilul clar al autoarei a făcut o lectură plăcută, intensă, utilă.
in sfarsit un articol neincrancenat, documentat, matur despre problema creata in jurul steagului!
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru articol!
RăspundețiȘtergereFoarte interesant, m-am nascut si am trait 25 de ani in secuime si am aflat multe lucruri noi azi, asta cam dovedeste ca autoarea are dreptate.
RăspundețiȘtergereÎn calitate de miercureaciucan jertfesc o Heineken (născută Ciuc) în onoarea textului. Bármán! Inke unu și pentru az áutor. Respect.
RăspundețiȘtergereExcelent. Pacat ca pot sa-l citeasca prea putini...
RăspundețiȘtergereaveti si nu aveti dreptate... comparatia cu situatia din Franta mi se pare oarecum fortata; de bine de rau si occitanii si provensalii vorbesc dialecte diferite ale unei limbi romanice, pe cand romanii si cetatenii romani de etnie maghiara din Transilvania vorbesc limbi cu totul diferite,au istorii/traditii diferite, evident amplificate la nivel mental in diferite sensuri, etc.. in fond, ce autoritate poate stabili daca istoria raporturilor dintre romani si maghiari in Transilvania este una conflictuala sau un exemplu de convietuire pasnica (frateasca, tovaraseasca?)? aceeasi istorie ofera cu asupra de masura argumente si exemple care pot "valida" ambele perspective.. e limpede ca manipularea simbolurilor are evidente conotatii politice si se face in primul rand de catre politicieni cu scopul de a castiga capital politic. in ochii mei marea problema a secuilor - ca si a romanilor din Harghita si Covasna - e de ordin economic, nu simbolic (fara a fi marxist). pe mine nu ma afecteaza cu nimic ca x primar in y regiune arboreaza un anumit drapel, dar pe de alta parte la fel de adevarate sunt si restaurantele din secuime blindate de simboluri ale Ungariei mari - le-am vazut asta-vara cand am fost pe acolo. si nu sunt putine. in fine, la fel de deplasata mi se pare si ideea ca un copil secui trebuie sa studieze in gimnaziu texte de Ion Creanga - oare ce intelege un nevorbitor de limba romana la 11-12 ani cand citeste "Nu ştiu alţi cum sunt, dar eu, când mă gândesc la prichiciul vetrei cel humuit, la cuptiorul pe care ma ascundeam, când ne jucam noi, băieţii, de-a mijoarca".. "problema" e deosebit de complexa si sensibila si nu se preteaza unor simplificari.. euristice..
RăspundețiȘtergereRelatiile dintre francezi si occitani debuteaza cu cruciada impotriva albigensilor (masacrul de la Beziers), continua cu dragonadele, razboiul din Ceveni, rascoala din Marsilia (1793), rascoala republicana din 1851, rascoala viticultorilor din Languedoc din 1907 - sa continui? Faptul ca vorbesc limbi apropiate, nu inseamna absolut nimic. In Vandeea se vorbea o limba inrudita cu franceza - numarul mortilor nu se stie nici astazi, cel putin 250.000. Ce sa mai vorbim de "dragostea" dintre corsicani si francezi, ambii vorbitori de limbi romanice? Inrudirea lingvistica nu garanteaza absolut nimic. Relatiile interetnice din Transilvania au fost complexe si nu se preteaza la simplificari. Problema este ca in capul politicienilor nici macar simplificari nu exista.
ȘtergereEdit Szegedi
E adorabil să-l vezi pe naționalistul rroman folosind termenul unguresc "Transilvania". Cu stegulețele e ca-n faza aia din "Horrible Boses", cu negrul care a făcut 10 ani de închisoare pt. că a fost prins că filmase un film la cinema; "They take that shit so serious". Așa și cu stegulețele, e lege, nu e voie să și le fâlfâie pe clădiri ale statului. Chill out.
RăspundețiȘtergereRot-und-wiss-ul alsacian e rar folosit in Alsacia.
RăspundețiȘtergerehttp://emblemes.free.fr/site/index.php?option=com_content&view=article&id=133:drapeaux-de-lalsace&catid=44:alsace&Itemid=97
In rest, de acord cu postarea.
Merita mentionat si Korosi Csoma Sandor.
Foarte elaborat , documentat, inteligent si subtil.
RăspundețiȘtergereEste clar un "pamflet" impotriva clasei politice romanesti ( pe care multi nu o iubim, dar aici e vorba de altceva )
Dar ce facem cu Ip si Traznea ..... unde acesti locuitori cu istorie "grea" si neintelesi au participat alaturi de armata bozgorilor la acele incredibile masacre .
Se zice ca acesti "neintelesi" o faceau cu o bucurie diabolica !
Dar de romanii neintelesi din zona respectiva , care sunt batjocoriti ca sunt romani ?!?! cu astia ce facem ?
Sa va bagati mintile in cap ca nu primiti nicio regiune . Sunte-ti pe punctul de a trece linia rosie si nu va vad bine .....
ca tot vorbeai de barbarii si salbaticii comise in timp de razboi de diferite armate, ce zici de Odessa si cei 22.000 de civili ucisi de romani?
Ștergerepentru un patriot chinuit adânc de griji ești cam agramat: ”Sunteți” e corect. Să nu pomenesc de absența diacriticelor, aspect ce denotă dispreț față de limba română. Așa că bagă-ți mințile și gramatica în cap!
Ștergeredu-te la neurolog:)
Ștergereacum un an a fost organizat o conferință pe tema asta....ar mai trebuie să citești și să nu recitești pe Ceuașescu
M-am saturat sa tot vad referiri la tot felul de razboaie si maceluri. Da, erau conflicte, da s-au omorat. Dar nu mi se pare corect sa mentionam doar macelulire unei tabere. Asta se cheama instigare la ura. Copii romani invata cum ca ungurii i-au macelarit stramosii, iar cei maghiari vice versa. Asta se cheama instigare la ura. Spune-mi tu un conflict unde nu s-au macelarit reciproc? Mi se par foarte periculoase aceste afirmari, pentru ca nu toata lumea este atat de interesat de acest subiect incat sa se informeze mai in detaliu si sa vada 'the big picture', asa ca isi baga in cap cum ca ungurii i-au macelarit bunicii si este datoria lui de patriot sa-i ureasca. Prostia, ignoranta si spiritualismul plasat gresit ajuta cel mai mult la manipularea maselor. Vreti sa traiti mai bine? E simplu. Informati-va, educati-va si nu in ultimul rand deschideti-va orizonturile. Cred ca de asta le este cel mai mult frica la dragii nostrii conducatori :). Pace! Un maghiar din Cluj.
ȘtergereDacă vreţi să vorbiţi de Ip şi Trăznea, de ce nu amintiţi de Aita Seacă şi de Ginta( masacrelele ale hoardelor Maniu)?
Ștergere