Cartea Evul
Mediu. Arhitectura şi Muzica este cea de-a doua apariţie editorială a
autorului, profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (prima
carte este dedicată mentorului său, compozitorul Ştefan Niculescu). Prezenta
lucrare doreşte a stabili posibile puncte de legătură între arhitectura şi
muzica Evului Mediu, inspirată fiind probabil de mult mai cunoscuta paralelă
trasată de Erwin Panofsky între arhitectura medievală şi filosofia scolastică.
Încă din secţiunea introductivă autorul
oferă o definiţie negativă a lucrării de faţă, precizând cu conştinciozitate
ceea ce cartea nu (subl. noastră) se
doreşte a fi: un studiu asupra istoriei, o scriere despre istoria artei, un
eseu filosofic sau un pamflet (pp. 9-10). Nu aflăm însă din această introducere
şi care sunt intenţiile autorului, Ghidul
de orientare (prefaţa cărţii) încheindu-se cu o pronunţată umbră de mister,
bineînţeles de inspiraţie medievală: „Nu
este nimic (subl. autorului), căci numai negarea negaţiei ne va da cheia
labirintului” (p. 10).
Cartea parcurge în linii mari arta
bizantină, cea romanică şi cea gotică, făcând referire la specificul fiecărui curent stilistic. Contrar aşteptărilor, comparaţiile dintre
muzică şi arhitectură sunt puţine la număr şi nu depăşesc apropierile
simpliste, de suprafaţă. Majoritatea informaţiilor din această carte sunt de
ordin general istoric, cu referire în special la unele momente din istoria
artelor Evului Mediu. Deoarece o prezentare mai detaliată a cărţii ar necesita
un spaţiu poate prea amplu, îmi asum ingrata sarcină de a sancţiona doar
derapajele observate în această carte (şi veţi vedea că şi acestea nu sunt
puţine).
Aspectul primelor pagini face trimitere
mai degrabă la genul basmului (evidenţiat şi de titlul primului sub-capitol, A fost odată...), aspect care va mai
reveni pe parcursul cărţii. În toată atmosferă de poveste, cititorul cât de
puţin exersat (în lectura istorică şi nu în cea a basmelor) întâlneşte figura
împăratului Constantin cel Mare zugrăvită în trăsături mesianice: „În vâltoarea
evenimentelor însângerate se simţea încordarea aşteptării, în popor, a unui
erou care să readucă liniştea şi ordinea în Imperiu. Acesta avea să fie un
tânăr pe nume Constantin, fiul lui Constantin Chlorus, cel care avea să pună
capăt anarhiei şi dezbinării printr-o confruntare militară de proporţii epice”
(p. 12). Suntem siguri că dacă domnul Mociulschi ar fi fost conştient de
asemănarea acestui pasaj cu anumite modalităţi de scriere a istoriei, care mai
supravieţuiesc totuşi şi în prezent, ar fi căutat alte cuvinte pentru a descrie
importanţa figurii lui Constantin (chiar dacă, să nu uităm, domnia sa nu
intenţionează aici un studiu istoric).
Muzica este introdusă în discuţie odată cu
menţionarea ritmicităţii create de formele creaţiilor artistice (pe suprafeţe
plane sau volumetrice), ritmicitate ce este responsabilă de sugestia mişcării.
Ritmul fiind o însuşire comună atât artelor plastice cât şi muzicii,
raţionamentul nu poate fi decât unul singur: „Cel care priveşte cu ochii
credinţei [mozaicurile bazilicii Sf. Apolinaire cel Nou din Ravenna] simte
proximitatea unei ritmate simfonii de culori care te introduce într-un alt
univers. Muzicalitatea ascunsă, moştenită din Antichitate, face vizibilă
armonia lăuntrică care învăluie întreaga plastică bizantină” (p. 26). Dacă vă
închipuiţi că aceste frumoase metafore sunt doar o introducere în analiza mai
detaliată a relaţiei dintre muzică şi arhitectură va trebui să vă dezamăgesc
spunându-vă în tot restul cărţii problema este tratată în mod asemănător.
Într-un mod asemănător este descrisă şi friza Panateneelor de pe Partenon.
Asocierea dintre personajele unei astfel de frize şi note muzicale, încercată
prin suprapunerea celor două într-un desen, este cu totul arbitrară, în primul
rând dacă ţinem seama că notaţia muzicală modernă folosită în această schiţă
apare la mai bine de un mileniu de la realizarea frizei.
Tehnica isonului, folosită în muzica de
cult ortodoxă, este abordată de asemeni de către autor. În aceeaşi notă
metaforică, isonului i se face o adevărată apologie: „Prin ison, muzica
bizantină prefigurează începutul universului fizic descris de ştiinţa modernă:
punctul de origine al Universului din care s-a tras toată materia. Este oare
sunetul pedală din muzica bizantină o amintire plasată în subconştientul colectiv al omenirii (subl. noastră), ecou al
singularităţii primordiale şi fierbinţi din care au izvorât toate sursele de
lumină?” (p.32). Fără a mai comenta diferite aspecte ale acestui pasaj, trebui
să răspundem scurt şi hotărât autorului: nu. Departe de speculaţiile metafizice
pe seama sa, putem spune că isonul este o tehnică specifică nu numai muzicii de
cult bizantine, ci şi altor culturi muzicale tradiţionale.
Nu la mare depărtare de acest pasaj facem
cunoştinţă pentru întâia oară, printr-un salt relativ brusc, cu două motive
recurente ale acestei cărţi: atitudinea ostilă faţă de muzica secolului XX,
însoţită mai tot timpul de o critică a raţiunii (raţionalismului) în artă.
Astfel, la pagina 34, raţiunea este prezentată ca un factor de degenerare a
muzicii care a avut ca rezultate serialismul dodecafonic. Tot aici, autorul
insinuează lipsa de talent a compozitorilor dodecafonici: „declinul adus de
muzica acelora care şi-au ascuns lipsa de talent în spatele disonanţelor din
atonalism” (pp.34-35). Din păcate autorul nu-i menţionează pe aceşti
compozitori şi astfel nu putem afla dacă îi consideră pe Berg sau Webern, de
exemplu, lipsiţi de talent. Dar bineînţeles, inconştientul colectiv al
umanităţii (subl. noastră) a ştiut dintotdeauna să facă o selecţie a
operelor de artă de valoare (p. 35).
Prima paralelă consistentă dintre muzică
şi arhitectură – şi singura dealtfel din această carte – o reprezintă ideea de
armonie (în sensul de echilibru al proporţiilor, harmoniae) folosită atât în muzica cât şi în arhitectura acelor
vremuri (p. 52). Aceste concepte aparţineau de fapt antichităţii eline şi au
fost transmise Evului Mediu de scrierile lui Vitruviu şi Boethius. Însă, după
aceste remarci adecvate, autorul porneşte din nou pe drumul speculaţiilor
gratuite: „Arcele duble, în formă de potcoavă [ale moscheei din Cordoba] pot
sugera o îmbinare muzicală de tonuri în mişcare. Aceasta pentru că sunt
construite din bolţari diferit coloraţi (roşu şi alb) într-o armonie simetrică”
(pp. 54-55).
Problema bestiariilor medievale şi a
reprezentărilor sculpturale ale acestora (pp. 57-61) este folosită de autor
pentru a-şi vărsa din nou amarul asupra muzicii moderne. Pentru acesta, fauna
Infernului este un rod al „tendinţei acestei epoci către fantezie”. Însă, „prin
contrast [cu arta medievală anonimă, dezinteresată, lipsită de impostură],
zgomotul focului Gheenei (...) pare a răbufni peste veacuri în reverberaţiile
sonore ale unor opere născute din neputinţa unor creatori de a-şi ascunde până
şi propria lor neputinţă artistică” (p. 61).
O nouă secţiune, Muzică vs. diabolus in musica,
îl prezintă pe Papa Grigore I cel Mare drept cel care alcătuieşte Antiphonarium centonem, culegerea de
cântări destinată practicii liturgice în toate diocezele din Occident (pp.
66-67). Însă paternitatea acestui suveran pontif asupra acesti lucrări a fost
demonstrată a fi doar o legendă încă din
1899 de către Robert Charles Hope în a sa Medieval music: an historical sketch. În această carte găsim un
capitol intitulat St. Gregory the Great –
his indifference to music, în care autorul britanic demonstrează că
alcătuirea Antifonarului, înfiinţarea unei şcoli de muzică în Roma şi
introducerea unui sistem muzical de notare, toate atribuite acestui papă, nu
sunt altceva decât legende fără o susţinere reală.[1]
Poziţii asemănătoare sunt susţinute şi în lucrări mai recente (vezi de exemplu
Suzanne Lord – Music in the Middle Ages.
A Reference Guide, Greenwood Press, 2008).
Un alt moment de relativă inexactitate al
cărţii survine câteva pagini mai târziu (p. 69) când, vorbind despre naşterea
polifoniei, autorul afirmă că: „Aşa cum orice invenţie are şi un inventator,
călugărului Hucbaldus îi revine paternitatea polifoniei, pe care o crease
duplicând psalmodia gregoriană într-o mişcare paralelă.” Compozitor fiind,
domnul Mociulschi ar trebui să ştie că termenul de „invenţie” nu este specific
breslei sale (poate doar în cazul atonalismului, dar acesta este, bineînţeles
un fenomen al decadenţei şi degenerării muzicii). Prima consemnare în scris,
fără echivoc, a aceste tehnici îi aparţine într-adevăr lui Hucbald (secolul X)
însă specialiştii tind să recunoască că acest tip de muzică era practicat şi
anterior, bazându-se şi pe unele manuscrise în care acestă practică ar fi
sugerată, nu însă la fel de explicit.[2]
Nu departe de finalul cărţii, domnul
Mociulschi plonjează, din nou pe neaşteptate, în demascare pericolului pe care
îl reprezintă raţiunea (sau poate numai excesul de raţiune?) în creaţia
artistică: „Înlocuirea sentimentului prin raţiune, reminescenţa gândirii kantiene,
iată apoteoza unui proces în plină expansiune în tumultosul veac al sfârşitului
celui de-al doilea mileniu. Gândirea calculată, care în tinereţea ei clasică nu
pretinsese niciodată altceva decât să disciplineze sentimentul, devine
instrumentul tiranic al raţiunii înseşi, ce îşi arogă tot mai alert puterea de
a produce opere de artă «cerebralizate»” (p. 95). Este deplânsă din nou muzica
modernă care este un produs exclusiv al creierului, la care inima nu îşi aduce
contribuţia. Reţinem în final întrebarea autorului referitoare la muzica
medievală, care, deşi a fost compusă într-o epocă în care suferinţa şi moartea
erau deasemeni prezente, nu cunoaşte dezordinea şi stridenţele celei
moderne.
De la Kant la avangarda muzicală a
secolului XX, după care din nou la muzica Evului Mediu. O acrobaţie periculoasă
în care autorul forţează interpretările şi, mai ales, asemănările. Nu vom
zăbovi aici a explica de ce muzica anului 1000 nu este la fel ca cea a anului
2000; judecăţile de valoare prin care se compară creaţii artistice atât de
depărtate în timp sunt inutile şi ţin mai degrabă de gustul personal al
fiecărui ascultător.
Trecând peste unele inexactităţi ale
cărţii sau peste stilul inadecvat folosit uneori, mai periculos ni se pare însă
incriminarea raţiunii cu perseverenţa cu care o face domnul Mociulschi. Domnia
sa trece cu vederea faptul că, chiar în perioada Evului Mediu de care dânsul se
ocupă, de o mai mare preţuire se bucura teoreticianul muzicii (musica speculativa) decât interpretul
sau compozitorul (musica practica),
tocmai datorită faptului că primul dintre aceştia putea analiza muzica în baza
raporturilor sale acustice, descrise de numere şi proporţii. Depăşind Evul
Mediu, putem spune oare că raţiunea joacă doar un rol minor în muzica
polifonică a Renaşterii, în fugile lui J. S. Bach sau în articularea formei la
clasici? Îi putem oare învinui oare pe Bartók, Stravinsky, Berg, Varèse, Messiaen,
Penderecki sau Ligetti de lipsă de sensibilitate? Aceste atacuri asupra muzicii
moderne sunt şi mai greu de înţeles dacă ne gândim că ele vin de la un fost
discipol al lui Ştefan Niculescu, unul dintre cei mai importanţi compozitori ai
avangardei muzicale româneşti.
Raţiunea a stat dintotdeauna, sub o formă
sau alta, la baza procesului creator, iar prin afirmaţiile sale, autorul nu
face decât să perpetueze un clişeu – de origine romantică probabil – conform
căruia opera de artă se naşte prin dezlănţuirea fanteziei, eliberarea de orice
bariere, iar raţiunea (sau mă rog, excesul de raţiune) nu poate decât să
afecteze iremediabil calitatea operei. Fără a încerca să dogmatizăm raţiunea,
statutul acesteia şi mai ales al abordărilor raţionaliste nu mai poate fi pus
la îndoială, nici măcar în ceea ce priveşte creaţia artistică.
Postfaţa cărţii aduce oarecum şi o
justificare a poziţiilor autorului, fiind menţionat aici că „paginile acestei
cărţi urmăresc (...) să comunice un punct de vedere propriu” (p. 109). Propriu
şi destul de straniu am putea adăuga. Tot din postfaţă mai aflăm că muzica şi
arhitectura au fost abordatedin perspectiva unui numitor comun şi anume ritmul;
informaţie utilă aici, deoarece, pe tot parcursul cărţii, acest lucru ar fi
putut fi cu greu sesizat. Arhitectura şi muzica primesc în această carte un
tratament adeseori separat, fără a se stabili paralele de profunzime între cele
două, discursul rămânând la nivelul comparaţiilor încărcate de metafore. Deşi
prezintă şi unele pasaje de mai mare interes, cartea îşi ratează din păcate
scopul principal, unul dintre motive fiind şi lipsa unei mai bune articulări a
materialului (datorată probabil unei răzvrătiri a autorului împotriva raţiunii
paralizante). Privită cu ochii unui muzician, cartea de faţă poate prezenta un
mai mare interes pentru cei interesaţi de arhitectură. Informaţiile din această
direcţie sunt mai abundente, sursele citate (arhitecţi, tratate) mai numeroase;
în ceea ce priveşte muzica, nu-l reţinem aici decât pe Hucbald, „inventatorul”
polifoniei, chiar dacă Evul Mediu a cunoscut un mare număr de compozitori şi de
tratate muzicale.
Regret că discuţia asupra acestei cărţi
s-a oprit doar asupra punctelor ei îndoielnice, dar chiar şi aşa am ocupat un
spaţiu deja prea larg. Însă semnalarea acestor incongruenţe ni se pare a fi de
prim interes, mai ales atunci când asemenea idei apar sub egida unei
respectabile edituri. Dacă această carte ar fi apărut la o editură
obscură, păstorită de câţiva pasionaţi de
paranormal, nu ar fi meritat osteneala unei recenzii. Dar, prin publicare ei la
editura Curtea Veche, ecoul ideilor sale este considerabil lărgit. Din păcate,
în muzicologia românească nu a apărut nici o reacţie critică. Constatăm cu
mâhnire că în România, această disciplină se ghidează, în cea mai mare parte, încă după îndemnul lui
Heliade Rădulescu: „Scrieţi, băieţi, orice numai scrieţi!”. Se pot observa, printre membrii acestei bresle, aceleaşi calde felicitări, aceleaşi adresări măgulitoare, aceeaşi tihnă şi stare de bine, aceeaşi nonşalantă
voioşie cu ocazia fiecărui doctorat, a fiecărei lansări de carte, simpozion,
premieră sau conferinţă.
Nu ma pricep la muzica (LA ISTORIA EI MAI ALES)dar recenzia asta mi s-a parut grozava.
RăspundețiȘtergereI.B.
Am frunzarit si eu aceasta carte cu titlul atragator. chiar ma batea gandul sa o achizitionez, dar acuma m-am razgandit. cred ca m-as fi simtit fraierita.
RăspundețiȘtergereFoarte interesant de retinut,ca unuia care nu se pricepe la muzica,i s-a parut "grozava" recenzia si mai apoi,alteia,care doar a "frunzarit" cartea,i s-a parut suficienta parerea cuiva,care poate fi sau nu,obiectiva!...Ma simt atit de roman si de multumit,ca inca o data,nu sint dezamagit de semenii mei,care lasa altora responsabilitatea deciziilor,care ar trebui sa fie a lor insisi.Trebuie ca este ceva interesant,daca atit de multa lume se straduie sa denigreze un subiect.Am a-i multumi autorului sau autoarei care semneaza "th.c"(sa fie oare prescurtarea cu punct a tetrahidrocanabinol-ului?)pentru ca,uite,chiar am devenit curios,dupa asa o acida interventie asupra cartii.Si spre deosebire de ceilalti comentatori,eu chiar ma pricep la muzica(da,si la istoria ei) si chiar am sa cumpar cartea.Cu multumiri,Dragos Mihai.
RăspundețiȘtergereDomnule Dragos Mihai, spre deosebire de dvs. care va laudati cu priceperea intr-ale muzicii si in istoria ei, eu sunt o simpla melomana si consumatoare, asa ca ma folosesc de recomandarile si criticile celor avizati pentru a face o selectie. Altfel ce rost ar avea recenziile? Sau ele trebuie sa contina doar osanale? Observ ca sunteti extrem de iritat de criticile aduse volumului precum si de faptul ca cititorii se lasa influentati de cele scrise de un muzicolog. Altul decat dvs. Sa fie tocmai aceasta problema? Faptul ca ale dvs. spuse nu starnesc ecou? par lipsite de relevanta? pe cand ale altora...
ȘtergereD-ra sau d-na username dilaura, spre deosebire de dvs., eu am citit aceasta carte si pot sa va confirm ca cele scrise de Anonimul... "critic avizat", despre volumul in discutie, citez: "în ceea ce priveşte muzica, nu-l reţinem aici decât pe Hucbald, „inventatorul” polifoniei, chiar dacă Evul Mediu a cunoscut un mare număr de compozitori (...)", lucrurile nu stau tocmai asa! Acest pasaj, pe care il regasiti in penultimul paragraf al asa-zisei "critici" de mai sus, demonstreaza ca volumul in discutie fie nu a fost citit (!), fie textul i-o fi fost dictat in graba?, cine mai stie? Daca cel sau cea care-a scris aceasta diatriba ar fi "frunzarit" cartea, macar asa, cum spuneti dvs. ca ati fi facut, poate c-ar fi remarcat (macar din indicele volumului!), ca apare, exact in aceasta carte, un mare numar de compozitori medievali (si nu doar medievali)... Francesco Landini (97), Guido d'Arrezo (34) Guillaume de Machault (96, 98), Philippe de Vitry (96) etc. In aceasta situatie, "critica", din start, isi pierde orice credibilitate. Dar oricat de diletanta ar fi aceasta postare, ea pare a se regasi, intr-adevar, in dictonul lui Heliade Radulescu - poate nu intamplator invocat - ceea ce nu este un lucru rau, dimpotriva! (q.e.d.)
ȘtergereNumele compozitorilor enumerati de dumneavoastra apar doar incidental pe parcursul cartii, fara ca de numele lor sa fie legata vreo discutie mai detaliata. Astfel incat, la terminarea lecturii, cititorul ii va fi "retinut" doar, in cel mai bun caz, numele lui Hucbald, de el fiind legata una dintre putinele referinte la un aspect concret de teorie muzicala a cartii.
Ștergereraman la parerea ca nu sunteti capabil sa inghititi altceva decat osanale. toate enumerarile de mai sus, copiate din indicele volumului imi par irelevante, asemeni si disperatele dvs incercari de a ne convinge ca aceasta carte e tare si ca recenzorul greseste. pe deasupra sunteti si grosolan pocind numele si jignind, dar asta nu face altceva decat sa confirme gradul ridicat de iritare generat de aceasta postare. mai bine audiati un Palestrina si va domoliti, sau, daca nu va lezeaza sensibilitatea romantica, un J. Adams.
ȘtergereDesi sunt de acord cu unele pasaje din prezenta critica, majoritatea sunt exagerate. Se pretinde prea mult de la respectivul volum. Nu abunda in substanta, dar nici nu este de lepadat. O carte potrivita pentru o seara relaxanta de joi.
RăspundețiȘtergereTeca
PR@ http://fitoteca.ro
Cronica este absolut sublima si inspiratoare pentru a propune chiar ca domnul profesor Mociulschi sa fie cenzurat ca scriitor, si, daca s-ar putea, aceasta carte sa fie retrasa din librarii gasind, intr-adevar, o pricina faptul ca domnia sa a scris o carte de literatura stiintifica!
RăspundețiȘtergeredaca era literatura stiitifica se ocupa putin de aparatul critic. asa arata mai mult a brosura de popularizare. din pacate plina de generalizari si imprecizii. si o spun ca persoana care a citit cartea. autorul recenziei are dreptate, ba imi pare chiar ingaduitor cu cartea avand in vedere enormitatile pe care le cuprinde si numeroasele afirmatii fara acoperire. nu imi pot explica de unde atata revolta si furie din partea unora. observ ca sunt alergici la orice critica.
ȘtergereEu una-s zice ca daca tot e vb. de-o Carte atat de Incendiara - Parol! de-o Brosura de Popularizare a Enormitatilor, Impreciziilor si, hai ca mai lipsesc din tabloul acesta breugelian doar umbra Ereziilor.... EVULUI MEDIU! :))) - chemati cat mai urgent INCHIZITIA si ardeti-o..... pe RUG !!! :)))))
RăspundețiȘtergereA discuta critic despre o carte sau a o recenza critic nu implica pledoaria pentru cenzurarea sau interzicerea ei. Asa ca aluzia la inchizitie si la indexul acesteia sau la practicile de ardere pe rug, sunt cu totul deplasate. Au menirea, cel mai probabil, sa duca in derizoriu orice demers critic. De altfe, chiar din prezentarea cartii profesorul univ. si academicianul Ion Aurel Pop, medievist redutabil, insista asupra faptului ca aceasta carte prezinta evul mediu intr-o lumina pozitiva depasind cliseele post-iluministe atat de impamantenite. Cartea, asemeni multor altora - chiar si istoricul mentionat a publicat recent o carte cu scopul opularizarii istoriei medievale a romanilor transilvaneni, apeland la un aparat extrem de suplu si aerisit, adica mai deloc prezent - are un caracter de eseu de popularizare. Pe de alta parte, nu inteleg aceasta politica editoriala de subestimare a cititorilor, fie ei si nespecialisti. Oricum, sunt surprins de aceasta revolta improvizata impotriva spiritului critic.
ȘtergereEu cred ca Dragos Mihai este de fapt autorul cartii.
RăspundețiȘtergereDjibladze
sau poate c. taranu?
RăspundețiȘtergereO carte, fie ea si cu imperfectiuni, ramane un act de cultura (caci, trebuie sa recunoastem, taramul cercetarii stiintifice este, el insusi, o Carte permanent deschisa catre orizontul cunoasterii). Incercarile disperate ale unora de-a denigra, cu persuasiune, un act de cultura nu pot decat sa confirme, odata in plus, atat importanta acestei cercetari, cat si gradul inalt de iritare (si de invidie) profesionala. Daca tanarul blogger cu veleitati muzicologice ar fi citit, intr-adevar, aceasta carte, ar fi invatat, poate, macar ceva de la autor - universitarul polonez pe care chiar acesta il numeste drept unul dintre cei mai importanti compozitori ai avangardei muzicale romanesti (si, as completa eu, nu numai romanesti): numele compozitorului Ligeti se scrie, corect, cu un singur "t", adica Ligeti si nu "Ligetti"- asa cum este scris in postarea de mai sus. Desigur, si numele unui Lutoslawski ar putea fi “botezat” de catre oricine profeseaza muzicologia pe-acolo pe unde bat in geam porumbii, dar, pana la urma, mai are vreo importanta pentru cei ce se-ndeletnicesc doar sa critice, sa mai stie si a scrie... corect? pPuscas
RăspundețiȘtergereIncercarile disperate ale unora de-a drege, cu persuasiune, un act de cultura (esuat) nu pot decat sa confirme, odata in plus, atat importanta acestei recenzii, cat si gradul inalt de iritare (si de invidie) profesionala.
ȘtergereStiti care este marea diferenta intre dvs. (Cel care tot postati comentarii sub dferite nume incercand sa discreditati critica si sa-l proslaviti pe autor) si "tanarul blogger cu veleitati muzicologice"?
Ștergerespre deosebire de recenzor care a pecificat ca aceasta carte nu se duce doar la aceste puncte vulnerabile si care s-a legat de continutul ei, dvs. nu ati adus nici un contraargument criticilor sale, recurgand doar la atacuri si jigniri la adresa recenzorului. Ati fost atat de iritat incat ati cautat doar sa minimalizati persoana acestuia (si implicit cronica sa), probabil tocmai din lipsa de argumente coerente. Ar fi fost extrem de interesant de vazut in subsolul acestui text critic o dezbatere, o confruntare de idei si argumente, nu comentarii frivole, cu iz de frustrare adolescentina.
@ Puscas
ȘtergereNu la universitarul polonez m-am referit cand am pomenit de proeminentul compozitor al avangardei romanesti, ci la mentorul sau, Stefan Niculescu, iar asta reiese destul de clar din text. Nu ma pot pronunta in ceea ce priveste compozitiile domnului Mociulschi deoarece inca nu am avut ocazia sa ascult vreuna.
In rest, v-as sugera sa va exersati spiritul critic pe bloguri sau forumuri ale pasionatilor de ortografie si punctuatie.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAdministratorii blogului nu tolereaza nici un tip de reclama pe aceasta pagina web.
ȘtergereDar carei variante sa-i dam crezare? :)) https://www.academia.edu/5878179/Adrian_Leonard_Mociulschi_Evul_Mediu._Arhitectura_si_Muzica_Editura_Curtea_Veche_Bucuresti_2011
RăspundețiȘtergere