Instituţia care a exercitat
teroarea în România pe parcursul anilor lui Gheorghiu-Dej şi apoi Nicolae
Ceauşescu în scopul apărării dictaturii comuniste, şi nu a statului sau a naţiunii, cum ar fi trebuit
s-o facă în condiţii normale, a fost Securitatea, sub feluritele ei denumiri.
Însă dictatura celor doi nu prea a avut de-a face cu normalitatea: pe parcursul
perioadei interbelice Partidul Comunist din România n-a jucat niciodată vreun
rol semnificativ în politica românească[1],
el identificându-se cu interesele străinilor sau ale minorităţilor naţionale[2],
în timp ce afilierea sa la Comintern nu a făcut decât să-i spulbere orice şansă
de a însemna ceva în plan politic.[3]
De asemenea, rolul său marginal este demonstrat şi de numărul membrilor săi,
număr ce se situa undeva între 794 şi 1150.[4]
Aceşti membri nu constituiau o unitate, ci mai degrabă o entitate centrifugă. Animaţi
de puternice sentimente de suspiciune reciprocă şi neîncredere, ei erau caracterizaţi
de mistuitoare resentimente şi frustrări personale.[5]
Suportul Armatei Roşii într-o primă etapă, care s-a tot prelungit, apoi imensa
fraudă electorală din 19 noiembrie 1946 – cea mai mare din istoria modernă a
României[6]
– şi în cele din urmă teroarea dezlănţuită împotriva tuturor opozanţilor, reali
sau imaginari, au asigurat perpetuarea la putere a partidului devenit
atotputernic într-o ţară a cărei populaţie nutrea, în covârşitoarea ei
majoritate, sentimente anticomuniste şi care era tradiţional rosofobă.[7]
Obiectiv vorbind, îngenuncherea societăţii române nici nu s-ar fi putut realiza
altfel decât prin teroare: partidul bolşevic creat de Lenin, modelul
P.C.d.R.-ului, a fost dintru început o organizaţie
teroristă care a înţeles devreme
adevărul axiomei enunţată mult mai târziu de Viktor Suvorov – „O lege fără
excepţii: oamenii fug de socialism. De orice tip”[8]
– şi a acţionat în consecinţă: prin forţă şi teroare. Aşadar, nu întâmplător
Lenin a formulat în 1920 un principiu care a fost pus în practică cu cu un zel
deosebit de către partid, prin Securitate, pe tot parcursul consolidării
puterii sale: „caracteristica necesară, condiţia sine qua non a
dictaturii proletariatului o constituie reprimarea prin violenţă a
exploatatorilor ca clasă şi, în consecinţă, violarea democraţiei pure, adică a
egalităţii şi a libertăţii faţă de această clasă”[9]. Comuniştii
din România au aplicat întocmai această dogmă leninistă a luptei de clasă în
construirea socialismului, însărcinând Securitatea cu identificarea, reprimarea
şi lupta împotriva tuturor duşmanilor partidului, adică practic a întregii
naţiuni, afară de membrii şi susţinătorii partidului comunist.
Un posibil răspuns la întrebarea care revenea adesea în
gândul multor intelectuali români imediat după 1989, şi anume „Cum a fost cu
putinţă?” poate fi şi acesta: prin teroare iniţial, apoi prin frică. Putem
încerca, aşa cum au încercat numeroşi cercetători înaintea noastră, să
înţelegem rolul pe care poliţia politică l-a jucat în cursul istoriei
dictaturii comuniste în România, şi am ajunge la aceeaşi concluzie: a fost un
element de bază al partidului-stat în ceea ce priveşte dominanţa şi instaurarea
obedienţei; Securitatea a fost în permanenţă, aşa cum a recunoscut şi “părintele”
ei Alexandru Drăghici (cel înlocuit în aprilie 1968 în Comitetul Central cu Ion
Iliescu[10]), un instrument al partidului[11] orientat împotriva populaţiei, aproape un stat în stat. Devotamentul
nemărginit al acestei instituţii faţă de Partid şi mai ales faţă de conducătorul
său poate fi pusă în evidenţă foarte bine prin analizarea atitudinii pe care a
manifestat-o pe parcursul ultimelor zile ale anului 1989: deşi Ceauşescu
devenise un veritabil căpcăun al Europei[12]
– care a reuşit uimitoarea performanţă de a-şi face duşmani atât în Est cât şi
în Vest – iar România o autentică Etiopie a aceluiaşi continent[13],
Securitatea română nu a luat niciodată în calcul posibilitatea preluării
puterii sau a înlocuirii lui Ceauşescu[14],
ci a preferat să tolereze nebunia sa patentă, să-l susţină necondiţionat şi
meargă până la capăt alături de Führer-ul
ei dement. În fapt, această atitudine a serviciilor române de inteligenţă pune
sub semnul întrebării însăşi inteligenţa lor, dar această problemă necesită o
analiză separată.
Pe bună dreptate a fost remarcat faptul că partidele
comuniste în general au demonstrat o incontestabilă pricepere şi consecvenţă în
a realiza două lucruri, anume şedinţe şi crime.[15]
Partidul comunist din România nu a făcut excepţie de la această tristă regulă
pe care a aplicat-o după modelul sovietic, la fel ca toate partidele comuniste
ale statelor Est-Europene intrate în sfera de dominaţie a U.R.S.S.[16]
Dat fiind faptul că România luptase împotriva Uniunii Sovietice 38 de luni şi
alături de ea doar 9, imediat după lovitura de stat de la 23 august 1944,
comuniştii români şi sovietici, supravegheaţi şi coordonaţi direct de către
serviciile de securitate sovietice (NKVD, devenit NKGB apoi MGB, şi în final
KGB) s-au infiltrat treptat în aparatul Securităţii statului pe care în scurt
timp au reuşit să-l domine. După instalarea forţată a guvernului pro-comunist
al dr. Petru Groza la 6 martie 1945, agentul sovietic Emil Bodnăraş a primit
controlul SSI (Serviciul Special de Informaţii) din partea primului ministru
printr-un ordin semnat de acesta la 27 aprilie.[17]
Un alt agent INU (Departamentul de Informaţii Externe al NKGB), Serghei
Nikonov, a fost numit în funcţia de director general al SSI la 7 decembrie
1946. Tot în 1945 a fost adus la conducerea Direcţiei Poliţiei de Siguranţă un
alt agent sovietic, anume ucraineanul Pantelei Bodnarenko. Acesta, devenit
Gheorghe Pintilie, alături de Boris Grünberg (Alexandr Nikolski) au fost
principalii colaboratori ai lui Dmitri Georgievici Fedicikin, reprezentant al
INU din NKGB şi principalul consilier-şef sovietic din România în perioada
1944-1947.[18] Ei vor
face o tristă carieră în fruntea Securităţii pe parcursul anilor care au urmat,
fiind implicaţi în mod direct în asasinarea lui Ştefan Foriş şi a mamei sale, a
lui Lucreţiu Pătrăşcanu şi a altor mii de cetăţeni nevinovaţi. De asemenea,
subsecretarul de stat din Ministerul de Interne al celui de-al doilea guvern
Sănătescu (din toamna anului 1944) şi viitorul ministru de interne până în
1952, Teohari Georgescu, a fost şi el agent INU şi colaborator al lui Alexandr
Saharovski, responsabilul INU pentru România.[19]
Numărul agenţilor sovietici infiltraţi în structurile-cheie de securitate după
23 august 1944 a crescut în permanenţă, ajungând la 79 în primul an al
Republicii Populare[20],
ceea ce îndreptăţeşte aserţiunea lui Ion Mihai Pacepa, conform căruia încă de
la început Securitatea în România a fost o prelungire a celei sovietice,
constituită după model sovietic, controlată de serviciile sovietice şi care a
acţionat la ordinele acestora în scopul îndeplinirii misiunilor ei.[21]
Acest lucru a fost recunoscut voalat şi în anii lui Ceauşescu: într-o notă
internă a Comitetului Central din 1968 se arată limpede că „după venirea
consilierilor sovietici, la propunerea acestora au fost introduse unele măsuri organizatorice, metode de muncă,
denumiri de funcţii şi termeni de specialitate după
modelul organelor de Securitate sovietice”[22]
În mod oficial, Securitatea a fost înfiinţată prin decret
la finalul luptei de cucerire a puterii de către comunişti, ca un apogeu al
acesteia, constituind recunoaşterea oficială a represiunii ca armă politică
folosită împotriva tuturor opozanţilor, teroarea începând să fie folosită aşa
cum preconizase Lenin, anume ca o politică de stat, neîngrădită de lege, în
termeni clari şi fără echivoc.[23]
Astfel, noul regim s-a autocertificat drept „stat poliţienesc.”[24]
La 10 iulie 1948, în primul an de existenţă al Republicii Populare Române, Secretariatul
Comitetului Central (compus din Ana, Luca, Teo şi Dej) aproba propunerea
ministrului de interne Teohari Georgescu de reorganizare a Direcţiei Generale a
Siguranţei Statului. Decretul nr. 221 al Marii Adunări Naţionale - pseudo-parlamentul
unicameral de tip sovietic al R.P.R. din 30 august 1948 nu a făcut decât să
legifereze într-un text unic o serie de hotărâri anterioare ale puterii, în
baza cărora acţiunile îndreptate cu precădere împotriva opozanţilor regimului
au fost doar centralizate şi trecute în sarcina noii instituţii – Direcţia
Generală a Securităţii Poporului.[25]
Scopul ei declarat, conform documentului ce o instituia, a fost „apărarea
cuceririlor democratice şi asigurarea securităţii Republicii Populare Române
contra uneltirilor duşmanilor din interior şi exterior”[26]
aşadar apărarea şi consolidarea regimului comunist prin anihilarea oricărei
împotriviri. Represiunea a fost astfel legiferată ca principal atribut al
Securităţii, o instituţie a cărei menire a fost aceea de a se afla în fruntea
luptei pe care regimul a declanşat-o impotriva majorităţii cetăţenilor
României. Definindu-se pe sine drept „tăiş al sabiei” ori „braţ armat al
proletariatului” în războiul cu „reacţionarii”, „bandiţii din munţi”, „duşmanii
de clasă”, „elementele ostile” sau „spionii imperialismului capitalist”,
instituţia Securităţii s-a deosebit fundamental de serviciile occidentale de intelligence. Prin scopuri, activitate,
mijloace, caracter, organizare şi componenţă, ea nu s-a asemănat deloc cu
serviciile secrete din Vest, fiind de fapt, pe tot parcursul existenţei sale,
principalul factor care a creat insecuritate în societatea românească.[27]
Cu toate că primele sale zile de existenţă s-au
caracterizat printr-o frenetică activitate în ceea ce priveşte organizarea, pe
ordinea de zi nu s-a aflat însă şi numirea directorului noi instituţi. Motivul
este extrem de simplu: acesta fusese numit cu anticipaţie, la data de 15
august, în persoana lui Pantelei Bodnarenko (zis Pantiuşa), în timp ce adjuncţii săi vor fi numiţi abia la data de 1
septembrie, şi anume: Alexandr Nikolski (evreu basarabean) şi Vladimir Mazurov
(ucrainean basarabean). Fiind cu toţii membri ai MGB-ului, erau supravegheaţi
în activitatea lor de consilieri care făceau parte din MGB, aflaţi sub comanda
lui Alexandr Saharovski – responsabilul MGB din Bucureşti între 1949 şi 1953.[28] Nici unul dintre ei nu a fost adus în faţa
justiţiei, cu toţii murind liniştiţi de bătrâneţe; generalul-maior Nikolski
spre pildă, cel mai brutal dintre securiştii români, “părintele” fenomenului
Piteşti, a murit în 1992 la Bucureşti continuând să afirme că a slujit apărarea
ţării de “bandele de fascişti”.[29] Schema de organizare a Securităţii precum
şi bugetul alocat ei trebuiau să rămână secrete, însă cercetările[30] arată că iniţial DGSP avea în structura sa următoarele
direcţii: Direcţia I Informaţii Interne (director col. Gavril Birtaş), Direcţia a II-a Contrasabotaj (director
col. Gogu Popescu), Direcţia a III-a Contrainformaţii penintenciare (director
mr. Coman Stoliescu), Direcţia a IV-a Contrainformații militare ( director mr.
Gh. Petrescu), Direcţia a V-a Cercetări penale
( director col. Mişu Dulgheru), Direcţia a VI-a Protecția ministerelor (
director lt.-col. Augustin Albon), Direcţia a VII-a Tehincă ( director lt.-col. Alexandru Neacşu), Direcţia a VIII-a Cadre (director Vladimir Mazuru), Direcţia a IX-a
Secţia politică a PMR (director adjunct
mr. Alexandru Gutan), Direcţia a X-a Administrativă şi Contabilitate (director col. Alexandru Jurnu). La acestea
se mai adăugau şi 13 direcţii regionale: Braşov, Cluj, Constanţa, Iaşi, Craiova,
Sibiu, Ploieşti, Oradea, Timişoara,
Suceava, Galaţi, Piteşti, precum şi Securitatea Capitalei.
Din
punct de vedere legal, instituţia a fost subordonată Ministerului de Interne
(condus de Teohari Georgescu până în 1952, apoi de Alexandru Drăghici până în 1965)
cu o scurtă pauză între 1952-1953 când a fost inclusă în Ministerul Securităţii
Statului, ulterior desfiinţat.[31]
SSI-ul, serviciul de spionaj şi contraspionaj extern a fost inclus în cadrul
DGSP în 1951, până atunci funcţionând în mod distinct. Celelalte două
instituţii create în scopul substituirii Poliţiei şi Jandarmeriei deja
desfiinţate au fost Miliţia (Direcţia Generală a Miliţiei), respectiv Trupele
de Securitate. Acestea din urmă au beneficiat de o organizare pe principii
militare, la fel ca DGSP, cu diferenţa că au fost dotate cu tancuri, blindate
şi aviaţie. Printre sarcinile lor se numărau paza lagărelor de muncă şi, în
anii `50, lupta împotriva rezistenţei partizanilor din munţi. Dacă în 1951
numărul de ofiţeri din cadrul trupelor de securitate nu a depăşit 3000, iar cel
de funcţionari 59000, în anul 1989 – după ce trupele au intrat sub coordonarea Departamentului
Securităţii Statului, DSS – acest număr se ridica la 23000.[32]
În ceea ce priveşte efectivele DGSP (devenită ulterior DGSS), datele indică o
serie de cifre neaşteptat de mici: la scurt timp după înfiinţare, cele 10
direcţii naţionale cuprindeau 1151 de ofiţeri, iar cele 13 direcţii regionale
2822. Dintre ei, aproximativ două treimi erau reprezentate de personal auxiliar
sau funcţionari (cu toţii aveau grade militare, inclusiv şoferii sau chelneriţele!).
Deşi aceste cifre nu includ şi informatorii (angajaţi part-time) este limpede
că activitatea lor a fost una foarte bine susţinută: cu ocazia încheierii
campaniei de colectivizare a agriculturii în 1961, însuşi Dej a recunoscut că
pe parcursul desfăşurării ei 80000 de ţărani au fost arestaţi pentru
împotrivire.[33]
Acest număr oficial, raportat la cele 13000 de comune şi sate existente în
România, indică o cifră de 6 ţărani arestaţi în fiecare comunitate, suficient
cât să-i sperie pe toţi ceilalţi.[34]
Dacă adăugăm însă şi celelalte categorii sociale vizate de nemiloasa luptă de
clasă dusă cu îndârjire de Securitate, studenţi, foşti demnitari, preoţi,
funcţionari, militari, partizani, imaginea fricii inoculate în societate de
către această instituţie devine completă: calculele bazate pe documentele
existente au indicat faptul că între 1948 şi 1965, dintr-o populaţie de 18
milioane de locuitori, un milion a fost închis în puşcăriile comuniste, altfel
spus, unul din 18 cetăţeni ai României a trecut prin aceste închisori, iar unul
din 40 a fost exterminat.[35]
Dacă
la 1 septembrie 1948 în conducerea Securităţii erau încadraţi 2281 de ofiţeri
şi subofiţeri, după alte 4 luni apar încadrate alte 1272 de persoane – tot pe
posturi de ofiţeri şi subofiţeri, acţiune care va completa “aparatul” dar va duce în acelaşi
timp şi la un rabat de la “calitatea” muncii. Odată ce principalele posturi au
fost ocupate, Securitatea şi-a intrat în atribuţii, astfel că în luna
octombrie, mai cu seamă în perioada 15-25 octombrie, a existat un soi de
competiţie între diferitele Direcţii Regionale în ceea ce priveşte numărul de
arestaţi, întâietatea deţinând-o conform statisticii Direcţia Regională Cluj cu
un număr de 185 de arestaţi, urmată fiind de Oradea cu un număr de 155 de
arestaţi, Timişoara cu 120 şi Sibiu cu 112, în timp ce la coada listei s-a
aflat Regionala Braşov cu un număr de 12 persoane arestate.[36]
Numărul securiştilor va creşte odată cu trecerea anilor,
ajungând la 14.259 în 1989.[37]
În ceea ce priveşte cadrele Securităţii, toţi ofiţerii,
activiştii de partid şi agenţii sovietici trebuiau să poarte o uniformă, să se
supună unui program riguros şi unor instrucţiuni precise.[38] Bugetul secret prevedea pentru început un număr efectiv
de 4641 de posturi, dintre care se pare că imediat după înfiinţare s-au ocupat
până la data de 1 februarie 1949 aproximativ 3549, posturile cu cel mai mare
deficit erau cele de ofiţeri în timp ce pentru cadrele inferioare exista un
excedent: probabi din acest motiv Gheorghe Pintilie a afirmat la o consfătuire
cu comandanţii Securităţii desfăşurată pe 1 martie 1950 că ¸¸cel mai mare
duşman este lipsurile noastre”.[39] Componenta socială, din punctul de vedere al comuniştilor era următoarea: 64%
fuseseră muncitori, 28% funcţionari, 4% ţărani, 2% din personal nu şi-a precizat
originea în timp ce alţi 2% dintre cei încadraţi în Securitate erau
intelectuali. Ideea propagată imediat după 1989, conform căreia majoritatea
ofiţerilor nu erau etnici români ci proveneau din rândul minorităţilor
naţionale maghiară şi evreiască, este infirmată de statistica următoare: din
numărul total, 890 erau români, 127 evrei, 7 maghiari, 5 ruşi, 6 greci, 2
armeni, căte un iugoslav, ceh, bulgar, polonez, german şi italian. În Bucureşti
situaţia era următoarea: 260 români, 22 evrei, 2 maghiari, un rus, un armean şi
un polonez, în timp ce la Direcţiile regionale de Securitate sunt în total 1781
români, 192 evrei, 205 maghiari, 1 rus, 12 iugoslavi, 5 cehi, 4 nemţi şi câte 3
bulgari, greci şi armeni.[40]
Pe parcursul anilor lui Dej, Securitatea a fost
reorganizată şi rebotezată de câteva ori, o dată la 30 martie 1951 când DGSP
devine DGSS, apoi în 1952, 1953 şi 1956.[41] În mare, schema ei de organizare a rămas aceeaşi[42] cum aceleaşi au rămas şi scopurile ei, metodele de
acţiune, precum şi caracterul eminamente terorist, aproape pe tot parcursul
perioadei Dej, până când conducerea de partid a considerat lichidarea
duşmanilor de clasă înfăptuită. La congresul partidului din 1960 lupta de clasă
nu prea mai este amintită de Dej în discursurile sale, pentru a dispărea
aproape cu totul după moartea sa. Metodele de lucru ale Securităţii au devenit,
aparent, mai subtile în anii lui Ceauşescu, însă caracterul esenţialmente
represiv al Securităţii a rămas neschimbat. Rolul jucat de ea a fost în
continuare acela de câine de pază al regimului.
[1]
Ion
Manea-Manoliu, „The Romanian Communist Party on Bessarabia” in „The Tragic
Plight of a Border Area: Bessarabia and Bucovina” vol. III, A.R.A., Humboldt
State University Press, California, 1983, p.115
[2]
Stephen
Fischer-Galaţi, „The Communist Parties of Eastern Europe” Columbia University
Press, New York, 1979, p.281
[3] Dennis Deletant, „Teroarea comunistă în România.
Gheorghiu-Dej şi statul poliţienesc 1948-1965”, Ed. Polirom, Iaşi, 2001,
pp.16-17
[4] Petre Opriş, „P.C.d.R. la momentul 23 august 1944: 794 –
1150” în „Dosarele Istoriei” an IX, nr. 8 (96), 2004, pp. 41-44
[5] Vladimir Tismăneanu, „Stalinism pentru eternitate. O
istorie politică a comunismului românesc”, Ed. Polirom, Iaşi, 2005, p. 81
[6] Dinu C.
Giurescu, „Falsificatorii. „Alegerile” din 1946”, Ed. Rao, Bucureşti, 2006, p. 345
[7] Adrian Cioroianu, “Lumina vine de la Răsărit. Noua imagine
a Uniunii Sovietice în România postbelică, 1944-1947”, în “Miturile
comunismului românesc”, sub direcţia lui Lucian Boia, Ed. Universităţii
Bucureşti, Bucureşti, 1998, pag.
24
[11] Cristian Troncotă, „Istoria serviciilor secrete
românești, de la Cuza la Ceaușescu”, Ed. Ion Cristoiu, București, 1999, p. 313
[12] Dennis Deletant, „Ceauşescu şi Securitatea. Constrângere
şi disidenţă în România anilor 1965-1989” Ed. Humanitas, Bucureşti, 1998, p.
292
[15] Vladimir Bukovski, Marius Oprea, „Chipul morţii. Despre
natura comunismului”, Ed. Polirom, Iaşi, 2004, p. 152
[18] Marius Oprea, „Pagini din „copilăria” Securității
române”, în „Dosarele Istoriei”, nr.5, an 1996, p. 35
[19] Ion Mihai Pacepa, „Cartea neagră a Securităţii. Poliţia
politică şi spionajul în România comunistă” ediţia a II-a, vol. I, Ed. Omega,
Bucureşti, 1999, pp. 90-91
[20] Cristian Troncotă, „Torţionarii. Istoria instituţiei
Securităţii regimului comunist din România (1948-1964)”, Ed. Elion, Bucureşti,
2006, pp. 39-52
[21] Cristian
Troncotă, „Istoria Securităţii regimului comunist din România, 1948-1964”, vol.
I, Ed. I.N.S.T., Bucureşti, 2003, pp. 48-49
[22] ASRI, fond Documentar, dosar nr. 9895, f. 6, apud Comisia Prezidenţială pentru
analiza dictaturii comuniste din România, „Raport final”, Ed. Humanitas,
Bucureşti, 2007, pp. 170-171
[23] Marius Oprea, „Naşterea Securităţii” în „Analele Sighet”
vol. 6 – „Anul 1948. Instituţionalizarea comunismului”, Ed. Fundaţiei Academia
Civică, Bucureşti, 1998, p. 273
[24] Dennis Deletant, „România sub regimul comunist”, Ed.
Fundaţiei Academia Civică, Bucureşti, 1997, p. 7
[25] Marius Oprea, „Bastionul cruzimii. O istorie a
Securităţii, 1948-1964”, Ed. Polirom, Iaşi, 2008, p. 60
[26]
coord. Florica Dobre, „Securitatea. Structuri-cadre. Obiective
și metode, 1948-1967”, vol. I, Ed. Nemira, București, 2004, p.11
[27] Cristian Troncotă, „Istoria Securităţii regimului
comunist din România, 1948-1964”, vol. I, Ed. I.N.S.T., Bucureşti, 2003, p. 18
[28]
Dennis
Deletant, „Romania” în „A Handbook of the Communist Security Apparatus in East
Central Europe, 1944-1989”, ed.
by Krzysztof Persak and Lukasz Kaminski, Warsaw:
Institute of National Remembrance, 2005, p. 287
[29] Marius Oprea, „Alexandru Nicolschi” în revista on-line
„Tiuk!”, articol accesat pe 17.11.2009 la ora 10:35, disponibil la adresa http://www.tiuk.reea.net/1/31.html
[31] Dennis Deletant, „Teroarea comunistă în România.
Gheorghiu-Dej şi statul poliţienesc 1948-1965”, Ed. Polirom, Iaşi, 2001, p. 100
[32]
Dennis
Deletant, „Romania” în „A Handbook of the Communist Security Apparatus in East
Central Europe, 1944-1989”, ed.
by Krzysztof Persak and Lukasz Kaminski, Warsaw:
Institute of National Remembrance, 2005, p. 289
[33]
Ghiţă
Ionescu, „Communism in Rumania, 1944-1962” Oxford University Press, Londra,
1964, p. 201
[34] Dinu C. Giurescu, „De la Sovromconstrucţii nr. 6 la
Academia Română. Memorii. Amintiri”, Ed. Meronia, Bucureşti, 2008, pp. 334-335
[35] Horia Roman Patapievici, „Despre rănile nevindecate” în „Discernământul
modernizării. 7 conferinţe despre situaţia de fapt”, Ed. Humanitas, Bucureşti,
2004, pp. 20-21
[36] Marius Oprea, „Pagini din „copilăria” Securităţii române”
în „Dosarele istoriei”, nr. 5, an 1996, p. 36-37
[37] Marius Oprea, „Banalitatea răului. O istorie a
Securităţii în documente, 1949-1989”, Ed. Polirom, Iaşi, 2002, p. 21
[40] Dennis Deletant, „Teroarea comunistă în România.
Gheorghiu-Dej şi statul poliţienesc, 1948-1965”, Ed. Polirom, Iaşi, 2001, p.
101
[41] Gabriel Catalan, Mircea Stănescu, „Scurtă istorie a
Securităţii”, în „Sfera politicii”, nr. 109, 2004, p. 41
[42] schemele succesive sunt prezentate de Marius Oprea în
„Banalitatea răului. O istorie a Securităţii în documente, 1949-1989”, Ed.
Polirom, Iaşi, 2002, pp. 48-49
In timp ce fostii persecutati si opozanti politici anticomunisti sunt dati uitarii si dispretuiti de autoritati fostii securisti sunt gratulati cu pensii de lux pentru zelul cu care au servit regimul criminal comunist si isi constuiesc cavouri de lux in Cimitire ale Eroilor . Un caz este prezentat aici ; http://www.verticalonline.ro/un-fost-securist-in-cimitirul-eroilor
RăspundețiȘtergere