Poate vă este cunoscut acest compozitor datorită
colaborării sale cu Stanley Kubrik la filme precum 2001: A Space Odissey, The
Shining sau Eyes Wide Shut. Cu sau
fără de cunoștința lui Ligeti, cu siguranță muzica acestuia a rămas imprimată
pe ,,retina” celui care a vizionat filmele regizorului american.
György Ligeti (1923-2006), compozitor născut în Transilvania într-o familie de evrei
maghiarizați, supraviețuiește unui lagăr de concentrare în Ungaria și ajunge în
Germania postbelică unde va fi asimilat de valul avangardist al anilor ’60 în
care se remarcă cu Apparitions pentru
orchestră, lucrare ce îl va propulsa printre cei mai experimentaliști
compozitori ai secolului XX. Lontano pentru orchestră apare în 1967
în urma unui comision pentru festivalul de la
Donaueschigen și, contrar tendinței în care se scria muzica la acea
vreme (Stokhausen, Boulez, L. Nono), Ligeti face o
reîntoarcere la limbajul tonal însă nu unul convențional.
Gesturi mari, largi, de o semitransparență pe alocuri, se
articulează în Lontano, tehnica
„împletirii” prin intersectarea și suprapunerea sonorităților timbrale ale
corzilor și suflătorilor (nefiind vorba de o melodicitate), creînd o iluzie a
depărtării. Sub impresia statică pe care o degajă prin tentaculele sonore ce le
întinde continuu, magia îi reușește permutând constant (și chiar rapid) combinațiile
instrumentale într-o neîntreruptă curgere pe axa orizontală a timpului.
Aspectul de țesătură îl configurează culorile timbrale care țâșnesc de pe o
meticulos gândită înălțime, sclipesc cu o precisă dinamică indicată și se
ascultă una pe cealaltă într-o mișcare aproape atemporală. Metrica
reiese tocmai din aceste împletiri sonore, piesa neavând un puls regulat pe
care să îl percepem ca tempo. Ascultând piesa ai senzația că muzica se întâmplă
undeva în spatele cortinei diafane, iar tu nu vezi decât umbre, contururi
șterse, amintiri ale unor gesturi voluptoase.
Însuși compozitorul își numește cele două elemente (corespondente
coordonatelor de verticalitate și orizontalitate) integrante în derularea lucrării,
,,clocks and clouds”. Timp de 11 minute suntem purtați ca printr-o nebuloasă
într-o iluzie a depărtării în care timpul este suspendat.
Otilia C.
Otilia C.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu