„contractul
pe care eu l-am încheiat cu Bunul Dumnezeu avea o clauză şi anume aceea
de a ierta şi de a uita” vorbele-i aparţin scriitorului Ion Dezideriu
Sîrbu, citat de criticul Daniel Cristea-Enache în monografia dedicată
lui. Într-o societate în care discursul vindicativ
anticomunist este prizat adeseori pe stomacul gol, vorbele păţitului
Gary Sîrbu, alături de monografia dedicată lui, ar trebui măcar
lecturate. Biografia acestui Iov petrilean e o pledoarie solidă
împotriva simplificărilor şi a unei retorici acuzaţioniste bazată mai
mult pe emoţie decât pe o documentare temeinică. Deşi morala a
fundamentat traseul său lumesc – în viziunea sa artistică, morala era
superioară estetismului gratuit –, Ion D. Sîrbu nu a transformat-o
într-o armă îndreptată împotriva celor slabi ce păcătuiau cu hidra
comunistă. Marea sa armă, folosită din plin în operele lui majore, a
fost ironia.
Sub
titlul „Un om din Est”, menţionatul critic ne aduce sub privire viaţa
şi activitatea unui Iov contemporan, strivit în repetate rânduri de o
Istorie şi o „Românie în delir” (faţă de care cei care au dorit-o şi au
invocat-o patetic, s-au pus la scuteală). Totuşi, nu s-a prăbuşit,
reuşind să găsească resurse şi resorturi lăuntrice suficient de solide
pentru a-şi depăna zilele cu cinste şi demnitate.
Pentru
a nu cădea în patetism, să scrutăm puţin biografia acestuia. Născut în
colonia muncitorească Petrila, într-o Românie interbelică însetată de
a-şi sonda şi cultiva identitatea etnică şi religioasă, Fery Sîrbu, mai
apoi Gary, descinde dintr-o familie mixtă: tatăl, miner român, iar mama,
Ecaterina Glaser, „era nemţoaică după tată şi pomoaică (slovacă) după
mamă”. Colonia petrileană, atât de variată etnic şi confesional, stătea
încă sub aburul culturii şi limbii maghiare, astfel că tânărul Gary se
iniţiase în tainele lecturii prin intermediul cărţilor lui Sandor Dumas,
Gyula Verne ş.a. Revelaţia identităţii naţionale l-a plesnit în
perioada şcolară.
Un
alt aspect important îl reprezintă opţiunea sa sinceră pentru Partidul
Comunist într-o perioadă când acesta era interzis iar puţinii
ilegalişti, în general alogeni, erau persecutaţi şi închişi. De această
opţiune se leagă primul contact cu scena mare a Istoriei, odată desprins
din colonia muncitorească şi intrat în lumea universitară sibiană (după
cedarea Ardealului de Nord când universitatea românească clujeană şi-a
schimbat pentru o vreme locaţia) unde este bătut serios de studenţii
legionari, ironia sorţii făcând ca „aceiaşi oameni să-l
verifice în 1947 pe linie de Partid..comunist.” Datorită opţiunilor sale
politice este trimis pe frontul din Est, într-o perioadă în care
guvernarea Antonescu punea la adăpost tinerii intelectuali. Scapă din
încercuirea de la Stalingrad şi după multe peripeţii demne de soldatul
Svejk, ajuns în ţara în curs de comunizare, în loc să „explodeze” în
mediul cultural-universitar-politic, pe filieră de partid, unde avea
vechime, începe prăbuşirea sa, încununată de închiderea pentru omisiune
de denunţ. Refuză să participe, asemeni altor colegi, la mazilirea lui
Blaga şi a altor profesori. Refuză să-şi înfunde prietenii din Cercul de
la Sibiu. Va fi, însă, el înfundat de o parte din cei cărora le-a luat
apărarea, încercarea culminând cu rolul major jucat de propria soţie în
prăbuşirea sa. Se trece, într-o manieră literară, la Petrini, cel mai
iubit dintre pământenii lui Preda, sursa de inspiraţie a romancierului
fiind vizibilă.
Scurtul
excurs biografic, golit de numeroase episoade şi detalii, ne prezintă o
persoană complexă, sinceră şi puternic fortificată moral. Traversarea
deşertului comunist, între puşcărie şi domiciliul forţat, este
încununată de o operă de sertar solidă, din care amintim romanul „Adio,
Europa” şi jurnalul său intitulat „Jurnalul unui jurnalist fără jurnal”.
Doborât de o boală cruntă (cancer la gât), cu câteva luni înainte de
Revoluţie, Sîrbu îşi păstrează până în ultimele momente luciditatea,
ironia şi seninătatea, fapt vizibil mai ales prin volumele sale de
corespondenţă.
Monografia
dlui Enache este recomandată celor dornici să-şi completeze lecturile
din opera lui Sîrbu, precum şi justiţiarilor anticomunişti, atât de
denşi şi de vocali. Deşi era îndreptăţit să fie un purist canonic, să
injecteze cu ură, furie şi frustrare minţile noilor generaţii, în pofida
unor „rătăciri” ocazionale şi fireşti în fond, Gary Sîrbu nu a făcut
din războiul cu cei care au cedat regimului, în diferite forme şi
contexte, o obsesie. Într-un capăt de Europă scufundată în bizantinism,
paşalâc al Noii Porţi, el îşi deapănă cu ironie şi seninătate
încercările grele la care l-a supus un Dumnezeu valah ascuns între
blocuri şi hârtii. Tip religios, datorând mult pietismului catolic al
mamei sale, Sîrbu dialoghează cu Dumnezeu într-o manieră
ţărănesc-muncitorească, evitând fundăturile dogmatice şi încrâncenarea.
Se plasează în orizontul condiţiei umane, făcând din Iov un arhetip
firesc contextului bizar în care este nevoit să-şi deruleze „vizita de
lucru” până la trecerea, împăcată, spre „Otopenii de dincolo”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu