Deşi
avea suficiente motive să fie mulţumit de situaţia sa, de la o vreme Gigi era
tot mai măcinat de gândul plecării dincolo. Contactul cu Europa occidentală i
se părea fundamental pentru evoluţia sa. Era prin ’95, societatea civilă din
România, câtă era şi câtă mai rămăsese, era sfâşiată de polemica dintre
europenişti şi autohtonişti. La Iaşi, editura Polirom îşi croia drum prin
cartea manifest, Pentru Europa, a lui Adrian Marino. România
trebuia să-şi redescopere vocaţia europeană, trebuia să se recupleze la
normalitate şi să revină acasă. Sau, mai corect, cum chiar Adrian Marino
formulase, să aducă Europa acasă. Oricum, Gigi n-auzise de acest eveniment,
habar n-avea de Marino şi ideile sale, dar era, prin intuiţie şi instinct, de
acord cu necesitatea unei legături cât mai strânse cu Europa. Dacă se putea,
cât mai intimă şi constantă. El avea de ceva vreme o legătură cu Occidentul,
mai precis Germania, însă era una derulată prin intermediul fratelui său şi a
altor prieteni plecaţi la lucru. Legătura se desfăşura pe două direcţii majore:
1. Schimbul de idei –
adică, prin poveştile aduse de cei care au fost dincolo Gigi îşi făcea noi idei
sau le înnoia pe cele vechi, în scurt timp fixându-le temeinic.
2. Schimburi
materiale – adică, se aduceau din Germania haine, maşini, aparatură electronică
şi ciocolată, iar la întoarcere se ducea slănină, borcane cu cârnaţ pus în
untură şi ţuică.
Faptul
că mai ciugulea câte ceva din afară îi potolea pentru o vreme setea de contact
direct cu minunăţiile şi valorile (materiale, în special) ale Occidentului. Pe
de altă parte, aceste apropieri şi atingeri sporadice l-au făcut să prindă
gustul calităţii produselor de acolo şi să tânjească după domnia cantităţii.
Începuse să simtă uneori, în special în comprimatele seri de vară, o vagă
senzaţie de claustrofobie ce prindea să se înrădăcineze în receptarea mediului
natal. Uneori, Telciu îl sufoca, firii sale dezinvolte îi dădea târcoale un
profund proces de ermetizare, de sofisticare. Se aruncase cu patimă în câmpul
muncii, şi asta într-un sens foarte explicit. Cât era ziua de lungă, şi vara
chiar era lungă, trăgea pe ogor cu caii, cu drujba, cu furca, dornic să se lase
pătruns de tihna contactului cu glia străbună, adânc mirositoare. O vreme
ţinuse, truda copleşindu-i măcinările şi ferindu-l de o teribilă criză
metafizică. Seara cădea rupt, uneori nici măcar nu mai avea vlagă cât să-şi
lase cizmele pe prispă, astfel că se trezea adesea, după miezul nopţii,
tulburat de mirosul acru şi tăios al ciubotelor uitate la capătul patului. Le
apuca mânios şi le arunca mai către uşă, însă, într-un final se ridica din
aşternut şi le scotea afară. Cu ocazia asta, trăgând în plămâni aerul blând şi
curat îmbibat de miros de fân şi balegă (de la grajdul de la capătul casei),
îşi aprindea o ţigară din care duhănea cu tihnă. Atunci gândurile învărtoşate
urcau parcă din străfundurile fiinţei sale luându-i în furci intelectul. Simţea
că se plafonează. Deşi câştiga binişor muncind cu caii prin vecini şi prin sat,
deşi îşi ajustase semnificativ garderoba de duminică şi sărbătoare, mediul
autohton prăfuit şi îmbâcsit de rutină, îl făcea să jinduiască după noutate,
după un plus de savoare şi gust.
Aşa
se făcu că într-una din aceste nopţi, în timp ce-şi afuma vârtos interiorul
biologic, hotărî să spargă monotonia. Dacă era prematur să schimbe tărâmul,
putea forţa o sincronizare, putea accelera mersul istoriei locale. Investise
mult în imaginea personală şi în acustică în ultima vreme, conturându-şi un
profil mult diferit de standardele locale. Totuşi, în raport cu modelele
preluate, erau diferenţe vizibile. În primul rând, cronologic vorbind,
revistele Neckermann din care se inspira, erau adesori
învechite, nefiind vorba doar de diferenţe de sezon. În al doilea rând, accesul
greoi la produse occidentale îl determină să apeleze la creativitate şi
improvizaţie. Astfel că o bună parte din straiele de provenienţă autohtonă erau
adaptate, în special prin tăieturi şi coasere de petice, la canonul occidental
întruchipat de personaje precum: Michael Jackson, Axel Rose ş.a. Revoluţia
vestimentară a fost completată de investiţii masive în infrastructură. Într-un
univers ţărănesc deturnat pe făgaşul modernizării agresive, vizualul trebuie
completat de auditiv, într-un fel de simbioză între arhaic şi modern.
Specificul oralităţii, rolul major pe care ascultarea îl joacă în lumea rurală,
reprezenta un bun de căpătâi al umanităţii, fiind necesară perpetuarea sa,
chiar dacă într-o formă adaptată, ba chiar reinterpretată în funcţie de
directivele prezentului. Staţie, boxe, video, pe toate şi le-a luat sau le-a
primit treptat, bazele necesare unei înfruptări perpetue din fructele Raiului
occidental, fiind asigurate.
Efectele
n-au întârziat să apară. Deşi avea o vagă notorietate, investiţiile făcute l-au
transformat într-o mică celebritate locală. Excentricitatea sa era apreciată cu
precădere în rândurile tinerilor, iar deschiderea spre Occident pe care o
facilita cultivarea unei relaţii cu el l-au ajutat să devină unul dintre cele
mai frecventate personaje de pe uliţa bisericii. Devenise un cap de serie, un
deschizător de drumuri, prin el o nouă tipologie umană prindea contur în lumea
telceană. Două veacuri, două universuri îşi dădeau întâlnire în persoana lui,
sublimând masiv ideea de fiinţă umană. A devenit primul trend-setter
nouăzecist, şi poate cel mai adânc novator personaj istoric născut pe plaiurile
sălăuţene. Basul, chiotele şi remixurile celebre au devenit o constantă a
peisajului casnic în care vieţuia alături de bătrânii şi mult încercaţii săi
părinţi. Videoteci, discoteci, pe toate le-a experimentat rapid, contribuţia sa
la dinamizarea vieţii cultural-sociale fiind semnificativă. Locuinţa sa era mai
activă, mai energică şi mai adânc cuplată la realităţile prezentului decât
căminul cultural. Singura instituţie locală serioasă care avea să-l concureze
acerb a fost discoteca. Mirajul acesteia, capacitatea de a aduna mai multă
lume, superioritatea în materie de decibeli şi noutatea muzicii, aveau să-i
asigure întâietatea şi să submineze treptat capitalul simbolic al lui Gigi,
fapt ce l-a determinat să plece din sat. Dar să nu urcăm prea sus pe firul
poveştii.
Dacă
alţii, mai potenţi financiar sau pur şi simplu manierişti, investeau sume
serioase în hârburi de maşini de import pe care le storceau rapid de vlagă,
Gigi, combinând vigoarea tradiţionalismului intrinsec ţăranului, cu
inventivitatea unanim recunoscută şi apreciată a românului, şi-a transformat
modesta căruţă într-un vehicol absolut decent, asigurându-i un plus de confort
major. În primul rând a procurat un scaun de maşină, îmbrăcat în piele, comod
şi arătos, pe care l-a montat în locul scândurii pe care şedea când mâna caii.
Apoi, susţinut de un prieten priceput într-ale electronicii, şi-a montat o
baterie de maşină sub scaun şi a conectat o rablă de casetofon funcţională la
un pick-up vechi, rusesc, pe post de staţie, de care a legat două boxe masive,
mândria vehicolului. Sistemul era simplu, eficient şi ingenios. Acuma se putea
lăfăi în scaun şi îşi putea acompania periplurile pe văile satului, cu cele mai
actuale şi mai non-conformiste sunete. Dr. Alban, 2Unlimited, Dj. Bobo
boncăleau de zor din badocul ataşat la căruţă, transformându-i drumeţiile şi
transporturile în veritabile călătorii muzicale. Dincolo de efectul benefic pe
care îl cauza asupra psihicului său, măcinat de diverse probleme şi gânduri,
mai important părea efectul provocat asupra celorlalţi. Lumea stupefiată, atât
de improvizaţia sa cât mai ales de torentele sonore ce-i anunţau apropierea
şi-l însoţeau mult după linia de orizont, îl privea cu ciudă şi admiraţie.
În
plin sezon estival, duminica pe la prânz când lumea iese de la biserică sau
vine de la piaţă şi şede o vreme pe băncile din faţa poştei sau la cofetărie pe
terasă, sorbind, după caz, cafei, bere sau tărie, se aud de îndată boxele lui
Gigi, care printre pârâituri viguroase slobod o muzică absolut scandaloasă
pentru babele proaspăt cuminecate. Semnele înfiorătorului sfârşit par de-a
dreptul flagrante, trompetele înfundate ale lui Gigi nefăcând altceva decât să
consfinţească cota alarmantă atinsă de curvuşag şi dezmăţ între tineri. Printre
cruci şi borboroseli, cu buzele înfipte în halbele de bere, bătrânele buntuzite
scrutează cu curiozitate şi spaimă atelajul lui Gigi. Trufaş, ca un voivod
victorios, Gigi, cuibărit în scaunul negru lucios, mână căruţa încărcată cu
puştani ce dansează entuziast pe ritmuri techno şi îşi manifestă făţiş aderenţa
la valorile agresive şi disolutive ale Occidentului decadent. Mereu conectat la
ultimele inovaţii şi importuri în materie de divertisment, Gigi a urmărit
constant transmisiunile tv de pe litoral care au evidenţiat ultima făcătură în
materie de distracţie estivală: techno parade. Descurcăreţ şi deschis experimentelor,
Gigi a preluat rapid conceptul şi l-a implementat pe malul Sălăuţei, reuşind
încă o dată să aducă Europa la el acasă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu