Faptul că „Artistul”
a câştigat numeroase premii, atât la Cannes cât şi la Academia
Americană de Film, a fost pentru unii o adevărată surpriză.
Într-adevăr, Michel Hazanavicius a avut mult curaj să scoată pe
piaţa cinematografică a anului 2011 un film mut, başca să mai
aibă şi succes de critică şi de public. Era, şi este cumva de
aşteptat, ca şi alţii asemenea lui să-şi încerce arta pe acest
teren „nou”. Aşa pare să fi gândit şi Pablo Berger când s-a
hotărât să pună în scenă interpretarea sa putrenic etnicizată
a basmului „Alba ca zăpada”. Doar că lucrurile
nu sunt aşa de simple. Asemenea „ghinionistului” Nicolae
Paulescu (care ştim bine cu toţii că este adevăratul şi singurul
inventator al insulinei!), Berger s-a trezit prea târziu să-şi
„patenteze invenţia”. Banting şi Macleod au luat Nobelul în
cele din urmă iar Hazanavicius Oscarul pentru cel mai bun film al
anului 2012, la care, în paranteză fiind spus, se adaugă cele
pentru cel mai bun actor, cel mai bun regizor, cele mai bune costume,
cea mai bună coloană sonoră originală şi multe alte premii peste
tot în lume pe care ar fi foarte inspirat să nu le enumăr aici.
Regizorul spaniol afirmă că a lucrat la al său „Blancanieves”
de mai bine de opt ani şi nu are nimeni niciun motiv să nu-l creadă
pe cuvânt. Dacă este într-adevăr unul dintre acei ghinionişti
care „s-au trezit târziu” rămâne de văzut în cele ce
urmează.
N-am
să intru în detaliile poveştii pe care o spune acest film. Toată
lumea a auzit în copilărie măcar o dată basmul cules de fraţii
Grimm iar filmul face puţine eforturi să se îndepărteze de la
binecunoscuta linie narativă. Am să spun doar că „Blancanieves”
este o transpunere inspirată a unei fantezii populare germane în
spaţiul iberic. Toate elementele poveştii originale se găsesc bine
integrate aici. Avem o zgripţuroaică metamorfozată într-o soră
medicală pusă pe căpătuială, este bineînţeles şi fetiţa
tratată rău de către mama ei adoptivă, piticii sunt toţi
prezenţi cu excepţia unuia şi până şi mărul otrăvit intră în
scenă la momentul potrivit. La toate acestea se adaugă şi animalul
simpatic şi fidel, fără de care „basmele” moderne redate pe
celuloid n-ar fi avut cu siguranţă atâta succes. Aici rolul este
suplinit de un cocoş năzdravan care-şi îndeplineşte cu succes
atât funcţia comică cât şi pe cea dramatică. „Blancanieves”
are deci toate motivele ca să devină un succes de public la fel de
răsunător ca şi „Artistul”. Şi într-o mare măsură a şi
făcut-o deja fiind extrem de bine primit în lume, atât la
festivaluri cât şi în sălile de cinema. „Blancanieves” este
fără îndoială un film frumos, o experienţă înduioşătoare,
adaptat cu destulă inspiraţie încât să nu plictisească prin
faptul că spune o poveste binecunoscută. Dacă are lipsuri, acestea
sunt revendicate de un alt „nivel de lectură”.
Un scurt excurs în istoria filmului mut
Publicul
are în general o viziune foarte limitată în ceea ce priveşte
flimul mut. Cel mai adesea îl asociază cu Charlie Chaplin şi este
bine că această specie cinematografică a rămas întipărită în
mentalul publicului datorită marelui regizor şi actor. Există
chiar şi printre cinefilii împătimiţi o oarecare reticenţă cu
privire la filmul mut iar asta spune foarte multe despre
particularităţile sale. Într-adevăr filmul mut este altceva şi
asta nu doar pentru că nu foloseşte dialogul şi efectele speciale
sonore. Filmul mut nu este un gen cinematografic (asemenea dramei,
thriler-ului, western-ului etc.) ci o opţiune stilistică. A fost o
opţiune stilistică pentru acelaşi Chaplin care în perioda anilor
treizeci s-a încăpăţânat să scoată filme sonore (asta în
contextul în care filmele mute nu doar că erau privite ca nişte
dinozauri, dar avuseseră parte şi de o extincţie similară celei
prin care au trecut numitele reptile). S-a dovedit o opţiune
stilistică şi pentru Fritz Lang, care odată ajuns în America şi
încadrat sistemului de studio, şi-a pierdut cu totul vigoarea
expresionistă care l-a adus în atenţia lumii în anii douăzeci.
Singur, F.W. Murnau avea să moară înainte să fie nevoit să facă
un talkie, şi o spun cu tot cinismul: probabil că a fost mai
bine aşa.
Deşi
a însemnat o adevărată revoluţie, apariţia filmului sonor s-a
dovedit, cel puţin în prima parte a exsitenţei sale un adevărat
pas înapoi. Faptul că se putea înregistra conversaţia
personajelor nu a însemnat neaparat dialoguri mai bune. Cel mai
adesea actorii, impulsionaţi de scenariu şi regie, se avântau în
logorii inutile sau, mai rău, izbucneau dintr-o dată în cântecele
siropoase şi neinspirate. Apoi faptul că pentru înregistrarea
sunetului era nevoie de linişte completă pe platourile de filmare a
restricţionat mişcările camerei cu motoraşul ei zgomotos (asta
cel puţin până a evoluat tehnologia). Dar cel mai mare rău pe
care sonorul i l-a făcut filmului a fost că a îndepărtat atenţia
de la imaginea în mişcare, elementul esenţial al cinema-ului, la
sunet, un element auxiliar în cel mai bun caz. Sunt doar câţiva
cineaşti care au înţeles că trebuie să folosească sunetul ca să
potenţeze imaginea (acelaşi Fritz Lang în „M” sau Rouben
Mamoulian în al său „Applause”). Cu aceste puţine excepţii,
filmul a luat o cotitură diferită de când „The Jazz Singer” a
ieşit pe piaţă în 1927.
Pentru
unii nostalgici, întoarcerea la zilele de început ale cinema-ului
este atunci de înţeles. Într-adevăr, sunetul nu-şi putea alege
un moment mai nepotrivit să-şi facă intrarea în sălile de
cinema. Sfârşitul anilor douăzeci, chiar dacă nu a adus prea
multe noutăţi în sintaxa cinematografică, constituie perioada cu
cele mai semnificative creaţii artistice din epoca filmului mut. Se
ajunge atunci la un grad de sofisticare atât de ridicat încât (în
ciuda absenţei sunetului) un film putea practic reda orice şi spune
orice poveste oricât de complexă. Erich von Stroheim va
filma de plidă, al său „Greed” (1924), ecranizarea romanului
McTeague al lui Frank Norris, în absolut toate scenele pe care le
cuprinde romanul, filmul ajungând la o durată de aproape 9 ore.
Chiar dacă nu atât de lungi, „A Woman of Paris” (1923) al lui
Charles Chaplin sau „Die Büchse der Pandora” (1929) al lui G.W.
Pabst, sunt ambele drame complexe care pot concura oricând cu cele
mai bune pelicule de gen din epoca sonoră a cinema-ului. Mai mult,
în 1924 F.W. Murnau reuşeşte să-şi spună povestea din al său
„Der Letze Mann” aproape în întregime din imagini, fără a
folosi inserturi cu dialog sau naraţiune. În Franţa anului 1928,
Carl Theodor Dreyer pune în scenă procesul Ioanei d'Arc într-unul
dintre cele mai minimaliste decoruri folosite până atunci şi
foslosindu-se aproape exclusiv de prim-plan iar în Rusia sovietică,
Serghei Eisenstein, pe parcursul întregii decade, va reda lupta de
clasă cu absolut toate metaforele disponibile, posibile datorită
montajului său ingenios.
Unde se poziţionează filmele mute ale prezentului?
Ar
fi nedrept să comparăm producţiile cinema-ului mut cu producţiile
mute ale cinema-ului sonor. Astăzi când multă lume se îmbulzeşte
în mall-uri la cele mai noi producţii 3D, filmul mut se dovedeşte
a fi, mai mult ca oricând, o adevărată opţiune stilistică.
Filmul mut are parte acum, la 90 de ani de la extincţie, de replica
pe care nu a fost lăsat să o dea la sfârşitul anilor douăzeci.
Problema este că replica nu e pe măsură. Ea nu face altceva decât
să livreze aşteptările unui public prea puţin familiarizat cu
filmul mut, să reia o tradiţie de mult uitată dar fără a o duce
mai departe. Pablo Berger de plidă, în al său „Blancanieves”
nu uimeşte cu nimic în afara opţiunii sale stilistice. Dacă tot
alesese „Alba ca zăpada” ca şi schiţă pentru filmul său, o
poveste pe care o cunoaşte toată lumea, nu ar fi fost poate mai
interesant, să fi optat ca şi Murnau acum aproape un secol la a
nara doar pe baza imaginii, fără inserturi? Dacă Stroheim, Chaplin
sau Pabst au reuşit, fără sunet, să redea complexităţile dramei
umane, n-ar fi fost mai surprinzător atunci, ca Berger să-şi fi
spus povestea cu persoanje mai puţin liniare? Cum ar fi fost oare
dacă şi-ar fi filmat basmul în culori? Să nu fi dorit oare să
rupă niciuna dintre convenţiile filmului mut?Dar dacă climatul
cinematografic de la sfârşitul anilor douăzeci era atât de
variat, există oare convenţii ale filmului mut? Pentru mine unul
aşa pare să fi gândit Berger. E adevărat, în filmul său,
regizorul spaniol s-a folosit bine de montajul rapid al lui Abel
Gance şi de suprapunerile utilizate de Murnau, dar acestea parcă nu
sunt de ajuns. Sub aport stilistic, a păstrat destul de mult din
încadratura, unghiurile şi montajul cinema-ului modern, dar asta ar
putea fi la fel de bine un defect profesional, mai degrabă decât
intenţie de a inova.
Dincolo
de sugestiile stângace pe care le-am enunţat mai sus (puteau fi
altele mai pertinente poate, dacă aş fi fost cineast şi nu cinefil
amator), spun doar că „Blancanieves” este un film plăcut,
distractiv şi emoţionant, cu o coloană sonoră superbă, dar
care-şi asumă prea puţine riscuri, care mizează prea mult pe o
reţetă bine pusă la punct. Iar ca să închei confruntând, aşa
cum am lăsat de înţeles pe tot parcursul articolului, filmul lui
Hazanavicius cu cel al lui Berger şi ca să stabilim dacă primul
i-a şterpelit de sub nas Oscarul celui de-al doilea, am să
concluzionez spunând: „Artistul” este un film mut care meditează
asupra sorţii filmului mut, o operă de auto-reflexie, de nostalgie,
pe când „Blancanieves” este un basm ca oricare altul care putea
fi povestit cu sau fără sunet cu acelaşi efect dramatic în cele
din urmă. Hai să ne gândim puţin şi la asta şi între timp
poate o să ne lămurim ce-i şi cu Paulescu şi insulina lui.
jalnica postare...
RăspundețiȘtergereO critica pertinenta si o binevenita lista de filme mute à voir. Multumesc Bogdan!
RăspundețiȘtergereAdinaE
Am amutit pur si simplu!
RăspundețiȘtergereAm vazut filmul si am fost incantata. Observatiile cuprinse in aceasta cronica minimalizeaza, in opinia mea, calitatile acestui film reducandu-l la o poveste simpatica. Chiar daca ati specificat ca e vorba de un alt nivel de privire a filmului, incadrarea sa intr-o traditie a filmului mut si sonor s-a facut fara a se mentiona maniera eleganta si inspirata in care regizorul a asumat si integrat diverse tehnici si metode. Filmul, asa cum a spus si regizorul, nu are pretentia sa revolutioneze cinematografia. E un film bun care valorifica diferitele traditii si care, totusi, nu poate fi redus la o simpla reteta. Eclectismul sau e o forma de a duce mai departe filmul mut de acolo de unde l-au lasat marii clasici. Din punct de vedere vizual a fost mult peste ceea ce vedem in zilele noastre, iar povestea, desi una extrem de cunoscuta, a fost vie si suprinzatoare. Sunt curioasa sa vad ce filme o sa va faca o impresie buna la editia asta si cum o sa le incadrati in traditia cinematografica, cum o sa combinati subiectivitatea (fireasca) cu critica.
RăspundețiȘtergeree o cronica jalnica!
RăspundețiȘtergereasa e! cea mai jalica...
RăspundețiȘtergereTu afirmi, tu confirmi... Altfel apreciez sinceritatea!
Ștergere