Larry
L. Watts, Cei
dintâi vor fi cei din urmă. România şi sfârşitul Războiului
Rece,
(traducerea din limba engleză – Adriana Bădescu), Editura Rao,
Bucureşti, 2013.
Cel
de-al doilea volum al proiectatei trilogii dedicate „adevăratului”
loc şi rol al statului român comunist în cadrul sistemului de
relaţii internaţionale din timpul Războiului Rece de către
istoricul american Larry L. Watts (istoric şi simultan specialist în
reformarea serviciilor de informaţii româneşti în perioada Radu
Timofte) impresionează, la fel ca şi primul, atât prin proporţii,
cât şi prin imensul volum de documente pe care autorul îşi
întemeiază naraţiunea şi concluziile.
Însă
numai dimensiunile volumului şi acribia documentară a autorului
impresionează şi sunt demne de admirat. Tendinţele de aducere în
prim-planul discursului istoriografic contemporan a principalelor
teme predilecte, a clişeelor şi stereotipiilor născute în
proximitatea Centrului de Studii şi Cercetări de Istorie şi Teorie
Militară a generalului-doctor Ilie Ceauşescu nu sunt noi defel.
Detaliu sau nu, printre colaboratorii istoricului-militar Ilie,
fratele mult mai cunoscutului şi nefastului Nicolae, cândva în a
doua jumătate a anilor ’80, s-au aflat şi istorici precum Larry
Watts ori Ioan Talpeş (cel de-al doilea i-a asigurat o promovare
remarcabilă primului, în urmă cu doi ani).
În
datele sale fundamentale, consider că abordarea lui Watts nu este
nouă. Printre cei care au anticipat-o, după 1989, se numără
foştii potentaţi ai dictaturii ceauşiste (precum Paul
Niculescu-Mizil care se definea drept un comunist „naţional”),
foste cadre ale Departamentului Securităţii Statului1,
numeroşi istorici afirmaţi în Epoca de Aur2
şi istorici-colaboratori ai antemenţionatului Departament în
aceeaşi perioadă, iar mai nou, o fac înşişi angajaţii
Securităţii,
dacă nu în aula Bibliotecilor Centrale Universitare3
din ţară ori în memoriile lor contrafăcute4,
atunci în paginile propriei reviste – Vitralii5.
Ideile-forţă
ale volumului cu titlu de inspiraţie biblică semnat de Larry Watts
aduc aminte, pe de altă parte, atât de cele cuprinse în programul
PCR6
şi în introducerea sa, cât şi de cele exprimate de Gh.
Gheorghiu-Dej în cadrul şedinţei plenare a CC al PMR din 30
noiembrie – 5 decembrie 19617.
Pentru
comisia specială prezidată de N. Ceauşescu, care a redactat în
1974 programul PCR, România a fost, aproape dintotdeauna, un stat
unitar (deşi, între secolele III şi XIII a fost un „stat
neorganizat”) care a militat pentru suveranitate, unitate şi
independenţă naţională, aflat într-o permanentă luptă cu
vecinii săi vrăjmaşi pentru păstrarea acestor valori cardinale.
Nimic despre statutul său în cadrul „imperiului sovietic”8
est-european. Dacă pentru Ceauşescu şi nomenklatura sa osificată
în dogmele naţional-staliniste România era un stat independent şi
suveran, opinia lui Larry Watts este, totuşi, mai nuanţată.
România a fost şi nu a fost un stat liber şi independent: la
începutul anilor ’60 „România a decis să nu renunţe la
apartentenţa la alianţa sovietică. Dar nu a acceptat nici să
rămână membră în Pactul de la Varşovia în varianta Moscovei”9.
Aşadar România nu a fost nici prea dependentă, nici foarte
independentă în raport cu sovieticii. Citind remarci de acest fel,
mi-a venit în minte involuntar titlul filmului regizat de Corneliu
Porumboiu lansat în 2006: A
fost sau n-a fost?
Conform
opiniei exprimate de Gh. Gheorghiu-Dej în iarna anului 1961 în
cadrul şedinţei sus-citate, după 1945, în cadrul partidului ar fi
existat două grupări, tabere sau fracţiuni distincte şi simultan
divergente: una „moscovită”, stalinistă, anti-naţională,
radicală şi pro-sovietică (reprezentată de gruparea Ana
Pauker-Vasile Luca), învinovăţită de toate relele, greşelile,
neajunsurile şi excesele provocate de către partid, respectiv una
românească, autohtonă, „naţională”, moderată, mai blândă
şi mai dreaptă decât prima, dornică de independenţă în raport
cu Kremlinul. Ea era reprezentată de Gheorghiu-Dej însuşi, şi de
acoliţii săi, şi a „câştigat” lupta cu prima după 1952.
Pentru Larry Watts, comuniştii autohtoni „au preluat puterea
gradat puterea în partid, în ultimul an de domnie al lui Stalin. Ei
aveau prea puţine iluzii cu privire la bunăvoinţa «fratelui mai
mare» sovietic şi nutreau resentimente considerabile faţă de
robia pe care o percepeau ca fiind impusă fără drept, printr-o
etichetare retroactivă a ţării lor ca naţiune agresoare în
război.”10
În complementaritatea creionării lui Dej în tonuri anti-sovietice,
Watts mai afirmă şi că, în urma preluării puterii în partid de
către „partida” sa „naţională” în prima parte a anilor
’50, România începea să „manifeste o nesupunere ostentativă,
depăşind în acest sens Polonia şi Ungaria.”11
Cât de „nesupusă” în raport cu Moscova a fost România lui Dej
– spre deosebire de „obedienta” Ungarie – s-a putut observa
ulterior, în timpul revoluţiei maghiare din 1956. Pentru a risipi
orice confuzie referitoare la „nesupunerea ostentativă” a
României, (re)lecturarea episodului excelent descris de Vladimir
Tismăneanu12
este, în acest sens, imperativă.
În
complementaritate, Larry Watts pare să asume încă o perspectivă
susţinută de majoritatea foştilor angajaţi ai Securităţii
care după 1989 au devenit (şi) memorialişti: începând din anii
’60, odată cu distanţarea faţă de URSS şi cu înlăturarea
„consilierilor” sovietici din cadrul său, aşadar odată cu
„românizarea”, Securitatea a devenit o instituţie „naţională”,
patriotică, naturală şi asemănătoare în scopurile şi
mijloacele ei cu orice alt serviciu de informaţii din lumea liberă.
Niciun rând despre „scutul şi sabia partidului”. Sau despre
cazul Ursu... În fond, cam aceasta este şi ideea promovată de
Cartea
albă a Securităţii
în cuprinsul celor 1947 de pagini ale sale, publicată sub egida SRI
în timpul lui Virgil Măgureanu: aşa cum pentru Dej şi Larry Watts
au existat două „partide” (şi ulterior „vârste”) în PMR,
una anti-naţională şi sovietofilă şi alta „naţională” şi
patriotică, independentă şi anti-sovietică, conform Cărţii
albe,
şi Securitatea
s-a metamorfozat pe coordonate similare, pentru a deveni, în anii
’70 şi ’80, o instituţie „naţională”. Ideea este preluată
şi „dezvoltată creator” de Larry Watts.
Pe
de altă parte, dacă în timpul întunecaţilor ani ’50 România a
fost o ţară care lupta pentru independenţă şi libertate – cam
singura din Blocul sovietic – în anii ’80 ea era la fel de
„liberală” din perspectiva politicii interne ca oricare alt stat
comunist est-european: „De exemplu, în 1984, încă nu exista
niciun fel de liberalizare politică în interiorul Blocului
sovietic, care să ducă la etichetarea Bucureştiului drept
«înârziat».”13
În fapt, exista. Fără să mai insistăm în legătură cu gradul
de „liberalizare” internă pe care dictatura paranoică a lui
Ceauşescu a „promovat-o” în ultimul său deceniu (într-adevăr,
a fost poate o dictatură mai „relaxată” decât cea albaneză),
este suficient să ne gândim numai la Polonia aceleiaşi perioade14.
A fost România anilor ’80 tot atât de liberală cât a fost şi
Ungaria de pro-sovietică în 1956.
Înainte
de a trece la o analiză mai detaliată a câtorva teme abordate de
cel mai recent volum semnat de Larry Watts, cred că se impune a fi
subliniat încă un aspect de ordin general. Felul de cunoaştere
istorică pe care autorul îl propune este unul de tip retrospectiv,
şi nu prospectiv, cum de fapt s-ar cuveni. Autorul enunţă în
introducere ideea directoare a cărţii – faptul că România
comunistă a ocupat un rol unic în cadrul Pactului de la Varşovia
pe tot parcursul existenţei sale şi a luptat, încă din anii ’50,
pentru independenţă în relaţiile internaţionale nu numai
împotriva Uniunii Sovietice, ci şi împotriva celorlalte state
socialiste, care la rândul lor au purtat un „război clandestin”
cu ea (ex. „România constituia o anomalie în cadrul Blocului
sovietic”, p. 33). Apoi, pe parcursul următoarelor câteva sute de
pagini, autorul îşi construieşte întreaga argumentaţie astfel
încât să susţină perspectiva stabilită iniţial: concluziile
sunt formulate aprioric, prestabilite, iar documentele şi
argumentele sunt selectate, respectiv construite, în sensul
susţinerii/demonstrării lor. Firesc ar fi fost invers.
Conform
autorului, aşa cum deja am arătat, România comunistă a fost
(aproape dintotdeauna) o ţară care a ocupat un rol unic în cadrul
Blocului sovietic. Comunitatea de informaţii americană însă nu a
fost capabilă – din nou, aproape niciodată – să perceapă
„adevăratul” său loc şi rol datorită unei „prejudecăţi
cognitive” fundamentale care a stat la baza elaborării tuturor
analizelor efectuate de serviciile Occidentale (mai ales cele
americane), prejudecată conform căreia România a era ţara „cea
mai puţin capabilă să înfrunte Moscova” (p. 35). Această
prejudecată cognitivă a împiedicat, spre pildă, CIA să vadă cât
de „independent” a fost Ceauşescu. Presupusa „prejudecată
cognitivă” a fost coroborată cu „marile campanii de
dezinformare ale Moscovei, care atacau credibilitatea României prin
intermediul unei game largi de surse – şi care ţinteau în mod
special diferite instituţii şi persoane relevante din SUA – au
reuşit să creeze o controversă considerabilă cu privire la rolul
României.” (p. 77). În fapt, ceea ce nu a reuşit CIA să observe
(dar a reuşit Watts), a fost faptul că „politica externă şi de
securitate a României nu era doar una independentă fără echivoc,
ci contravenea aproape în totalitate politicii sovietice şi celei a
Pactului de la Varşovia.” (p. 109). În plus, „în cadrul
alianţei dominate de sovietici, România reprezenta unica voce a
raţiunii” (p. 178).
Mai
mult decât atât însă, după 1975 „România a devenit cel mai
îndârjit susţinător – şi uneori singurul – al CSCE şi al
acordurilor de la Helsinki în cadrul Pactului de la Varşovia.”
(p. 179). Cât respect a manifestat regimul politic de la Bucureşti
pentru acordurile de la Helsinki se poate observa, spre pildă, din
modul în care a fost percepută de Ceauşescu activitatea
disidenţilor români. A doua zi după ce textele „subversive” au
fost confiscate de Securitate
din locuinţa lui Vlad Georgescu, în
cadrul unei ședințe a Comitetului Politic Executiv al PCR, atenția
Ceauşeştilor a fost atrasă de scrisoarea deschisă trimisă de
Paul Goma Conferinței pentru Securitate și Cooperare în Europa,
material ce reușise să atragă deja un număr periculos de mare de
semnături. Citez din stenograma ședinței CPEx:
„Nicolae
Ceauşescu: «În legătură cu unele probleme privind activitatea
măgarului
acesta de Goma,
care continuă să ia legătura prin telefon, şi acum, la Europa
Liberă, s-a
publicat
o listă cu aproape 180 de oameni care au semnat-o (până
în acel moment, n. n.).»
Elena
Ceauşescu: «Libertatea este libertate, dar pentru a-şi bate joc de
popor (sic!),
de
eforturile
lui, pentru aceştia nu există nici un fel de libertate».
NC:
«Trebuie loviţi, propriu-zis, fără cruţare. Aceasta ca măsură
generală, tovarăşi, care să fie luate peste tot unde avem
asemenea oameni. Să discutăm pe aceea (sic!),
care nu au asemenea manifestări, să-i facem să înţeleagă, să-i
determinăm ca fiecare să-şi vadă de treabă acolo unde este pus.
Cu acesta care este aici, cu Goma, nici un fel de mişcare. Întrerupt
telefonul, orice legături, cum încearcă să ia legătura cu
ambasadorul, arestat
public, pentru spionaj şi trimis în judecată.
Fără nici un fel de discuţii şi toţi care vor proceda aşa»”15.
Pe
baza principiului bolșevic enunțat de Elena Ceaușescu, conform
căruia adevărata libertate necesită reducerea la tăcere a
adversarilor politici16,
s-au luat și măsurile împotriva disidenților români de către
„cel mai îndârjit susţinător” (Watts) al acordurilor de la
Helsinki.
Citând
o analiză efectuată de Radio Europa Liberă cândva spre sfârşitul
anilor ’70, analiză care îl califica (pe bună dreptate) pe
Ceauşescu drept un „etern oponent belicos, avid de publicitate”,
„un comunist rigid, conservator, aproape dogmatic” (p. 191),
autorul observă că alte calităţi ale persoanei sale sunt în mod
deliberat omise, anume pragmatismul, consecvenţa şi flexibilitatea.
Imaginea creionată de Watts ne înfăţişează un Ceauşescu
asemănător cu domnitorii medievali care, deşi conduceau entităţi
politico-militare de mici dimensiuni, au fost pragmatici, abili şi
capabili să ducă o politică externă în favoarea apărării
propriilor interese deşi se aflau în proximitatea unor mari imperii
în general ostile. Probabil o astfel de percepţie asupra sinelui o
avea şi Nicolae Ceauşescu. Ceea ce nu înseamnă că şi în
realitate a fost aşa.
Cu
toate acestea, autorul recunoaşte că „o serie de măsuri interne
dezastruoase” au fost „adoptate de regimul Ceauşescu, măsuri
care au provocat o amplă nemulţumire populară în răstimp de un
deceniu, conferind credibilitate aproape tuturor caracterizărilor
negative pe care departamentele de dezinformare din cadrul Pactului i
le făceau dictatorului român.” (p. 191). Cum a putut un lider
politic pragmatic, abil şi flexibil să adopte astfel de măsuri
interne dezastruoase – şi să nu le remarce caracterul distructiv
timp de un deceniu – nu este explicat, ceea ce sugerează că
Ceauşescu ar fi avut o personalitate schizoidă: flexibil şi
tolerant pe plan extern, respectiv intolerant, dogmatic şi
conservator pe plan intern.
În
după-amiaza zilei de 9 martie 1979, discutând cu jurnalistul
britanic Peter Hagiristic la Athénée
Palace,
istoricul Vlad Georgescu se gândea mai mult la libertate decât la
independenţă: „«Sînt
oare liber?» Se întreba Vlad Georgescu, un istoric disident. «Este
oare el?» Spunea arătând spre un om de la masa de alături. «Este
țara liberă? Nu! Nu! Nu! Numai el este liber». Și a arătat în
sus, spre locul figurativ al puterii domnului Ceaușescu. Vrem să
fim independenți, a spus domnul Georgescu. Dar să mergem mai
departe. Să ajungem de la independență la libertate. Dacă nu
dispui de libertate pentru ce să fii independent?”17.
Material publicat în revista online ”lapunkt” și preluat la recomandarea autorului.
1
Neagu Cosma, Cupola.
Securitatea văzută din interior. Pagini de memorii,
Ed. Globus, Bucureşti, 1994, 312 p.
2
Gh.I.
Ioniţă, O
viaţă, un destin. Istorii ştiute şi neştiute.
Ediţie îngrijită de Ileana Ioniţă-Iancu, , Editura Cartea
Universitară, Bucureşti, 2007, 348 p.
4
Aurel I. Rogojan, Fereastra
serviciilor secrete. România în jocul strategiilor globale,
Ed. Compania, Bucureşti, 2011, 570 p.
6
Programul
Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste
multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism,
Ed. Politică, Bucureşi, 1975, pp. 27-51.
7
Liviu
Pleşa, Elis Neagoe-Pleşa, Dosarul
Ana Pauker: Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român
din 30 noiembrie – 5 decembrie 1961,
Bucureşti, Ed. Nemira, 2006.
8
Anthony Kemp-Welch, “Eastern Europe: Stalinism to solidarity”,
Cambridge
History of the Cold War. Volume 2 Crisis and Detente,
edited by Melvyn P. Leffler and Odd Arne Westad, Cambridge
University Press, 2010, p. 227.
9
Larry Watts, Cei
dintâi vor fi cei din urmă. România şi sfârşitul Războiului
Rece,
(traducerea din limba engleză – Adriana Bădescu), Editura Rao,
Bucureşti, 2013, p. 46.
10
Ibid.,
p. 33.
11
Ibid.,
p. 36.
12
Vladimir
Tismăneanu, Stalinism
pentru eternitate. O istorie politică a comunismului românesc,
traducere de Cristina Petrescu şi Dragoş Petrescu, postfaţă de
Mircea Mihăieş, Ed. Polirom, Iaşi, 2005, pp. 189-193.
13
Larry
Watts, op.
cit.,
p. 26.
14
A. Kemp-Welch, Poland
under Communism. A Cold War History,
Cambridge University Press, New York, 2008, pp. 302-427.
15
Vezi raportul Comisiei prezidențiale pentru analiza dictaturii
comuniste din România disponibil pe Internet la adresa
http://www.presidency.ro/static/ordine/RAPORT_FINAL_CPADCR.pdf,
p.369, accesat la data de 10.06.2013.
16
J.A. Getty, O. V. Naumov, Yezhov.
The Rise of Stalin’s Iron Fist,
Yale University Press, New Haven & London, 2008, p.28.
17
A.C.N.S.A.S., Fond Informativ, Dosar 015155, vol. I, f.162.
Profesorul L. Watts reuseste ceea ce istoricii nostri, manati de alte motive decat prezentarea adevarului istoric, n-au reusit sa faca. Acest text mi se pare lipsit de argumente si pierdut in comparatii eronate. se vede ca autorul este alogen.
RăspundețiȘtergereadmit ca sunt alogen dudule! cunosti vreun bun roman cu nume neromanesc? este o conspiratie anti-romaneasca a celor cu nume terminate in -ici: Patapievici, Velimirovici, etc. :)
RăspundețiȘtergereM-aş fi limitat doar la "jalnică postare" dacă aş fi fost eu autorul pseudonim al comentariului. Dar nu mă ocup eu cu nimicuri de astea...
Ștergere