Într-un interviu oferit
la începutul acestui an revistei „Dilema Veche” Călin Peter
Netzer termina apoteotic cu: „Eu cred că trebuie să ieşim din
zona acestui impas minimalist.” Culmea face că el tocmai se
întorcea de la Berlin cu o statuetă de aur în braţe pe care
tocmai o primise ca premiu pentru un film... minimalist. „Încerc
să merg mai departe,” spunea el în acelaşi loc „să depăşesc
momentul. Majoritatea colegilor mei de generaţie fac acest pas
pentru că s-a ajuns la o anumită saturaţie a filmului minimalist.
Parcă am face acelaşi film, în care scenele seamănă teribil.
Dacă s-ar scoate semnătura de pe generic, am putea vorbi – sigur,
cu diferenţe mai mici sau mai mari – de acelaşi film.” Nu ştiu
ce ar zice Netzer şi colegii săi de generaţie despre cel mai
recent film al lui Alexandru Maftei, „Domnişoara Christina”, dar
cu siguranţă „minimalist” nu ar intra între epitete şi nici
nu ar îndrăzni să-l compare cu producţiile lor. Cum aşa? Pentru
că „Domnişoara Christina” nu este un film în care un tip este
filmat în timp ce soarbe tacticos, lingură cu lingură, o întreagă
farfurie de ciorbă (aşa cum califică unii filmele aşa-zisului
„nou val românesc”). Nu!Filmul lui Maftei nu este aşa ceva, ci
un film horror (iar ăsta nu-i un epitet; filmul se încadrează în
categoria filmelor horror... adaug Bela Lugosi ca să se înţeleagă
mai bine despre ce este vorba!).
Aceleşi sentiment
ambiguu l-am trăit şi acum două seri când am văzut în cadrul
TIFF-ului „Domnişoara Christina”. Filmul este o adaptare după
nuvela cu acelaşi nume scrisă de Mircea Eliade, un detaliu care va
aduce oamenii la cinema şi îi va lăsa probabil şi cu gura
deschisă pe la mijlocul proiecţiei când unii se vor fi gândit
deja cât de fidelă este ecranizarea. N-am să intru în detaliile
acestea (nici n-am să pot din moment ce n-am citit nuvela) şi am să
discut altceva. Nu intru nici în detaliile poveştii din moment ce
aceasta este, în principiu, motorul care pune în mişcare filmul şi
nu vreau să stric plăcerea potenţialilor spectatori (care, la fel
ca mine, n-au citit nuvela). Am să spun în schimb două vorbe
despre felul în care se încadrează „Domnişoara Christina” în
peisajul cinematografic autohton.
Deşi a fost prezentat
în cadrul TIFF, cel mai recent film al lui Alexandru Maftei nu este
un film de festival; nu o să adune urşi, camere sau frunze de aur.
Fără vreo urmă de jignire la adresa producţiei am să spun că
pelicula este un film de consum şi că în locul menţionatelor
premii (şi, foarte important, fără ajutorul lor) s-ar putea să
aducă lumea în cinematografe. „Domnişoara Christina” (ca şi
„Bună! Ce faci?” sau „Despre oameni şi melci” de altfel)
umple un gol uriaş în cinema-ul românesc. Din câte ştiu eu, nu
exsită vreun alt film horror românesc, aşa cum nu există nici
SF-uri româneşti („Secretul armei secrete” nu se pune!). Faptul
că Alexandru Matei a avut curajul să filmeze unul merită toată
consideraţia iar faptul că va ieşi pe piaţă nu poate fi decât
un semn al normalizării, al însănătoşirii cinematografiei
autohtone.
E drept, filmul său
seamănă prea mult cu horror-urile gotice americane. Toate clişeele
necesare sunt la locul lor: conacul bântuit, zgomotele ciudate, o
fetiţă înspăimântătoare, femeia în cămaşă de noapte care
face echilibristică pe balustrada balconului, chiar şi vampirul,
măcar că se transformă aici în tradiţionalul strigoi. Că vor fi
fost toate aceste elemente în nuvela lui Eliade sau nu, contează
prea puţin. Maftei, dacă i se poate aduce vreun reproş, putea să
se inspire la nivel formal (adică la montaj, încadrare, efecte
etc.) mai puţin din cinematografia americană şi să fi încercat o
abordare mai originală. Nici jocul actoricesc nu este dintre cele
mai naturale şi mulţi probabil vor strâmba din nas la aceasta (ei
uită bineînţeles, că în filmele lor preferate cu vampiri se
joacă la fel de emfatic şi teatral). Apoi, filmul lui Maftei este
un film cu buget mare (pentru cinematografia românească, cel
puţin), iar banii, în ciuda calităţii estetice dubioase a
filmului, au fost folosiţi bine (a se citi corespunzător), efectele
speciale nefiind nicidecum penibile sau kitschoase.
Miza prinicpală a
acestui film devine în cele din urmă succesul de public şi nu cred
că exagerez dacă spun că probabil nici nu se intenţionează mai
mult. Dacă „Domnişoara Christina” va avea sau nu parte de
această apreciere rămâne de văzut la lansarea oficială. Şi dacă
tot a fost vorba despre strigoi, am să închei parafrazând-ul pe
cel mai faimos de la noi, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care în
ultimii săi ani dinaintea întâlnirii cu „ţăruşul”
democraţiei originale, îndemna populaţia să lase „parabolicili
şi vidourili” şi să se uite la el cum bântuie pe la TV. Aşa vă
spun şi eu: lăsaţi Twilight-urili
şi mergeţi să vedeţi „Domnişoara Christina”.
P.S.:
Din păcate, pentru că a trebuit să ajung la un alt film la care-mi
luasem bilet, nu am putut rămâne la sesiunea de întrebări şi
răspunsuri de după proiecţie aşa că nu ştiu ce s-a discutat. Eu
unul l-aş fi întrebat pe Maftei cum se simte în peisajul
cinema-ului „minimalist” aproape totalizator şi mai ales cum a
fost colaborarea sa cu mult hulitul „Centru Naţional al
Cinematografiei” care, am văzut la începutul filmului, a
sprijinit facerea acestui film.
o postare la fel de jalnica precum filmul.
RăspundețiȘtergereD. Isaac
Încerc şi eu să ţin ştacheta cât mai jos domnule Isaac...
Ștergerehttp://surorilemarx.wordpress.com/2013/04/14/cum-sa-faci-un-film-din-noul-val-romanesc/
RăspundețiȘtergerevampiri, cristine, eliazi...
RăspundețiȘtergere