Bogdan Coşa, „Poker”, Ed Cartea Românească, Bucureşti, 2010, 194 p.
Trebuie să-i fac o prezentare modernă, mai mult decât
modernă, mai puţin convenţională, să îmi însuşesc limbajul lui,
nonconformist, stropit cu oralitate, cu expresii contemporane ale
tinerilor: băi, ce carte mişto, îmi trag blugii pe mine şi mă apuc
hăituită ca un homeless să citesc la viteza unui interregio romanul
ăsta. Am să fac uz de multe comparaţii, am observat că aşa îşi ornează
scriitorul rândurile. De fapt, cred eu, este cea mai la îndemână figură
de stil, deloc pretenţioasă, care te lasă totuşi să pătrunzi şi în
asocieri rare, abstracte, absurde, personificatoare. Dar să las tehnica
asta deoparte, am să mi-o însuşesc de pe la rândul al 16-lea, după
introducere. Aşa am să arăt că am citit romanul şi că m-a pătruns până
şi scriitura lui. E un artificiu. E artificial. Dar cui să arăt? Ce am
de spus până la urmă? Vreau doar să propun un roman spre lectură, pe
blogul ăsta. Nu ştiu de ce am luat-o atât de personal. Shit!
De ce oare m-am gândit că romanul propune un nou tip de
realism? Pentru că un roman realist prezintă copia fidelă a epocii în
care e scris. Iar cartea de faţă este o radiografie clară a
sensibilităţii şi a lumii generaţiei tinere.
Să scriu asta în cronica mea de pe blog? Oare nu m-aş avânta în
afirmaţii prea mari? Trebuie să găsesc o formulă mai puţin
pretenţioasă, aş putea îmbrăca ideea asta decent. Îmi vine să râd: mi-am
amintit de un fel de prezentare Pokerului scrisă de o tipă, cred că pe
un blog, era foarte excitată şi senzuală, se adresa autorului, fermecată
de povestea de iubire din roman şi de relaţia ei (a cititoarei) intimă
cu cartea. Nu am să scriu despre asta în cronica mea, deşi are un
romantism adaptat contemporaneităţii care poate fi foarte ingenios
comentat. Romanul a surescitat bovarismul din femei, dovadă că e o carte
bună (. sau ?)
Mă
întrebam dacă pot vorbi de un mimetism care nu se abate deloc de la
realitatea de astăzi. Dar nu ne copleşeşte o suprasaturare de lumi
perfect „realiste”, pentru că are loc o armonizare a lumilor prin
căderea în vis, în introspecţii. Trecerile sunt făcute firesc, fără
rupturi bruşte care ar putea să-l deruteze pe cititor. Nimic nu îl poate
abate pe cititor de la lectura alertă şi palpitantă pe care o impune
scriitorul. Jocuri de noroc, bani, dragoste, lumea interlopă, femei,
prietenii, călătorii, întâlnire la o cafea, cuvintele astea te fac să
cumperi cartea şi să dai pagină cu pagină din carte.
Vreau să mai amintesc în cronica pe care am de gând să o
scriu şi despre finalul romanului. Mie mi se pare foarte important,
sugestiv, pentru că orientează chiar şi genul romanului – devine un
roman de dragoste. Despre prietenul plecat la poker într-o croazieră nu
se mai spune nimic (am înţeles, opera aperta), nici despre ceilalţi
prieteni, personajele sunt ignorate, pentru a fi vizualizat triunghiul
amoros. După ce termini cartea îţi reproşezi că nu ai fost mai atent nu
la povestea de dragoste, ci la sentimentele oscilante de dragoste faţă
de cele două fete, că nu ai adulmecat mai bine ce e dincolo de cuvinte.
Nu există o singură şi definitivă iubire ca în filmele de dragoste de
duzină, ceea ce face şi din acest romanul să nu fie unul de duzină.
Măiestria constă în faptul că ajungi să nu poţi spune niciodată nimic
sigur despre personaje, despre relaţiile lor, despre sentimentele lor,
despre evenimente. Permanent alunecos, imprevizibil, romanul provoacă o
lectură galopantă, ritmică şi intensă ca mişcarea unui act sexual, am de
gând să scriu.
Pentru
cei care privesc literatura ca sursă istorică, romanul este un document
fructuos în reconstituirea epocii noastre. Dintre comentariile asupra
romanului, cel mai bine mi se pare că sintetizează Alexandru Muşina, pe
coperta romanului: „Bogdan Coşa debutează cu un roman bine scris,
trendy, care exprimă o nouă mentalitate, o nouă vârstă socioculturală,
cea a «generaţiei Y».” Cu formula asta aş putea să închei cronica, deşi e
uşor teoretic, ar merge ceva mai relaxat. Cert este că romanul e bine
scris, deşi unii ar zice că e cam facil, voit comercial. Asta nu poate
fi un defect, când eşti în tren şi vrei să citeşti ceva care să nu te
solicite prea mult, când seara, obosit, înainte de culcare, ai nevoie de
o lectură relaxantă, când după săptămâni de citit numai cărţi din
specializarea ta, vrei să te destinzi cu un roman. E genul de roman, pe
care, dacă îl accepţi aşa cum e – uşurel, fără complicaţiuni –, poţi
avea o lectură antrenantă. Să fim serioşi, nu avem stare prielnică mereu
pentru lecturi dostoievskiene.
Recitesc
notiţele şi sunt nemulţumită. Par superficiale, haotice. Şi acum mă
gândesc: cu câtă profunzime poţi să scrii despre un astfel de roman?
Poţi! Interpretarea poate fi generoasă, pătrunzătoare. Lasă acum toate
preţiozităţile astea, cronica mea nu vrea să interpreteze, ci doar să
propună un roman spre lectură. Să nu uit să scriu că romanul a fost
premiat, e câştigătorul Concursului de Debut la Editura Cartea
Românească din 2010. Îl citeşti şi ca o sursă informaţională – să afli
ce şi cum scriu tinerii de azi (ca să îl prindeţi de nişte pârghii,
autorul e născut în 1989, la Braşov), cum e o carte premiată pentru
debut, deci recunoscută de critica literară. Merită citit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu