Deşi e acuzată de rigiditate şi conservatorism Academia Română e îmbâcsită
de o atmosferă postmodernă, deconstructivistă, aş spune chiar tragic-absurdă.
Deşi e considerată o instituţie elitistă, demonul democraţiei şi demofiliei se
bălăceşte obscen prin cotloanele rătăcite ale sublimei instituţii. Deşi e prin
excelenţă dătătoare de hrană culturală şi spirituală pentru un popor subnutrit,
mirosul greu de bucătărie lumească ia adesea în stăpânire lăcaşurile înaltului
for cultural-ştinţific. Mă opresc aici cu contabilizarea paradoxurilor despre
care vă vorbesc. Acum povestea.
Se făcea că într-o primăvară însorită de la începutul secolului 21 dădeam
târcoale bibliotecii Academiei Române din Năsăud, brav aşezământ ce se ostenea
pios să amintească de fervoarea cu care înaintaşii năsăudeni au trudit pentru
edificarea unei culturi româneşti. Încă din liceu mă fascina acea clădire
dintr-o lume trecută uitată între blocurile ce aminteau de truda poporului
muncitor. Locuiam undeva aproape şi priveam cu jind la parcul ce înconjura
clădirea bibliotecii Academiei şi la uşa ce încuia un trecut şi o lume cu alt parfum. Am
cutezat o dată, împreună cu un bun prieten, să pătrundem în acest sanctuar,
însă lacătul grav şi plin de rugină contemporană ne-a blocat iniţierea. Multă
vreme clădirea era ori închisă ori în renovare, măreţe schele şi instrumente
muncitoreşti odihnindu-se la umbra ei. Şi totuşi, după ani de zile, pătruns şi
mai adânc de farmecul scormonirii într-un trecut confuz şi tulbure, cărările
bibliografice şi arhivistice mi-au mânat paşii spre mărunta urbe someşană
prăbuşită copios într-un exerciţiu perpetuu de admiraţie faţă de trecutul măreţ. Aveam nevoie de un manuscris despre
care ştiam că este cazat acolo. N-are rost să înşir stările emoţionale ce s-au
părândat prin conştiinţa mea grănicerească alterată în momentul în care am
zărit din noul lacătul greoi pe gratiile de la poarta onorabilei instituţii. Mă
uit la ceas, şi comparând cu programul afişat la intrare, trebuia să fie
deschis. Îmi amintesc de înţeleptele vorbe ale fostului meu profesor de română
din liceu care la auzul intenţiei mele de a pătrunde în încăpările
misteriosului spaţiu sacru al culturii, ridicând din sprâncene rosti: „ E
nevoie de o iniţiere complexă pentru a pătrunde în acel univers încuiat”.
Şi ce face un muritor de rând ce
populează discret paşnicile plaiuri autohtone când nu i se deschid uşile unei
instituţii de stat? Dă un telefon, două, aşteaptă, caută, revine. Încearcă să
se descurce cumva. Caută pe cineva, un intermediar iniţiat, unul cu trecere.
Asumând încă o dată condiţia modestă de muritor, după câteva încercări şi telefoane
găsesc numărul magic al persoanei care se ocupă de filială. Şi sun. Şi cucoana
apare suflând greu şi uşor încurcată. A avut o probelemă şi a trebuit să
închidă o juma de oră. În fiecare zi?
Şi pătrund copleşit de emoţie şi frustrare în spaţiul misterios din dosul
lacătului prohibitiv. Completez nişte date în ceva registre galbene şi prăfuite
iar apoi îmi primesc marfa. Sub tabloul colonelului Enzenberg, cândva
administrator al districtului năsăudean, scobor încet în manuscris în timp ce
cucoana amabilă se retrage într-o încăpere alăturată spunându-mi să o caut dacă
am nevoie. După ceva vreme apar doi inşi purtători de chipuri de băieţi ce
furnizează marfa la ABC-urile de pe lunca Someşului, salută politicos şi
demonstrându-şi familiaritatea cu învechita clădire pătrund direct în încăperea
domniţei păstrătoare a foculului sacru al cunoaşterii. Borboroseli, vorbe şi
râsete încep să anime aşezământul copleşit de muţenie şi praf. La un moment dat
se aude un declic de casetofon nouăzecist şi muzica prinde viaţă scurgându-se
lent prin crăpăturile uşii până în sala în care lecturez. Un parfum de început
de mileniu însoţeşte muzica iar după ce mă concentrez puţin reuşesc să
descifrez hiturile ce-mi aminteau de perioada zbuciumată a liceului. Vali
Vijelie, Adrian Copilul Minune şi alţi muzicieni deja consacraţi, behăiau de zor
din badocul aşezat pe un teanc de cărţi, dând viaţă lăcaşului căzut în uitare
şi anacronism. Emoţii şi patimi profund umane pâlpâiau din nou în bătrâna şi
senila clădire. Odată cu cântecele pline de patos răzbate înspre sala de
lectură un miros turbat de crenvurşti fierţi, în pauzele dintre melodii,
printre râsete şi chicote putându-se auzi apa fierbinte ce borborosea într-un
laboş pe reşou. Cele mai rudimentare porniri umane, adică dorinţa de hrănire,
mă smulg din lumea spiritului şi a culturii, când mirosul dens de crenvurşti
aburinzi îmi înfundă nările. Veselia din cealaltă sală, fumul de ţigară ce
însoţeşte mirosul de crenvurşti, îmi reactivează simţurile şi instinctele
paralizându-mi activitatea cerebrală. Aşa că hotărăsc să mă retrag. Nu înainte
de a merge până la toaletă. Zâmbitoare, mestecând în grabă bucata de crenvurşti
muiat în muştar, păzitoarea templului cunoaşterii mă conduce pe holurile
întunecate şi duhnind a mucegai, arâtându-mi ceva ce se pretindea a fi toaletă.
„Nu funcţionează apa, dar ne descurcăm. Sunt probleme cuţevile şi trebuie oprită”, îmi spune cu jenă înainte să se retragă. Contactul cu toaleta mă face
să reflectez asupra intensivei şi prelungitei renovări la care a fost supusă
clădirea.
De la baie mă îndrept direct spre ieşire, după ce îmi culeg în grabă
catrafusele, năucit de atmosferă. Coniţa academică mă petrece plină de
amabilitate până în pragul clădirii, scuzându-se pentru eventualele
deranjamente şi invitându-mă să mai rătăcesc oricând pe acolo. Buimac şi brusc
maturizat, în oraşul adolescenţei mele prăbuşit sub povara numărului de
academicieni dăruiţi culturii naţionale şi contabilizaţi de numărători
euforici, mă târăsc spre o farfurie cu ciorbă. Am în minte mirosul de carte
veche, amintirea documentului pipăit şi citit, imaginea clădirii în care în
sfârşit am pătruns. Peste toate dau năvală mirosul de crenvurşti şi manelele
încărcate de prezent.
Între lingurile de ciorbă de fasole ingurgitate cu fervoare îmi amintesc de
o experienţă asemănătoare a unui amic. Ajuns să colaboreze cu unul din
institutele de ştiinţe exacte din Cluj ale Academiei Române, înconjurat de
bătrâni cercetători şi strivit de emoţia contactului cu templului sacru al
cunoaşterii, tânărul a avut o gravă revelaţie. Pe lângă faptul că cei de acolo
nu prea aveau vreme să se ocupe cu cercetarea ştiinţifică, nişte cratiţe
atârnate la un geam, în exterior, îl nedumereau tare mult. Avea să afle repede
rostul acestor obiecte de uz caznic în rândul comunităţii ştiinţifice ce popula
institutul. Unul dintre cercetători gătea constant fasole. Toată ziua fierbea pe un
reşou, aburii monopolizând atmosfera incintei. Această practică îi scotea din
sărite pe mulţi de acolo dar cu timpul au învăţat să se obişnuiască. De fapt,
de multe ori chiar ei trăgeau foloase de pe urma acestei obsesii culinare,
înfruptându-se cu saţ din fasolea frecată. Lesne de intuit ce atmosferă
încărcată bântuia spaţiul institutului. Binecuvântata pauză de prânz era
completată adesea de lichide dezelgătoare de limbarniţă, de cafeluţe şi multă
voie bună.
Deşi mi s-a părut savuroasă povestea cu vârstnicul cercetător fierbător şi
consumator de fasole, credeam că amicul exagerează ca să rotunjească povestea. După propria-mi
experienţă culinar-academică, tind să-i dau tot mai multă crezare. Oricum,
aceste practici nu fac decât să umanizeze şi să apropie de muritorii de rând o
onorabilă şi olimpică instituţie care părea desprinsă de popor şi care
intimida. Pe de altă parte mă gândesc tot mai serios la un aspect: dacă aş avea
ocazia să fiu poftit la masă într-o instituţie academică, pornind de la cele
două cazuri prezentate, ce aş alege să mănânc? Deşi crenvurştii ăia mi-au
cotropit rapid măruntaiele şi mi-au şubrezit într-un mod abrupt universul
intelectual, proclamând superioritatea organicului asupra spiritualului,
slăbiciunea mea pentru fasole mă face să trag la masa institutului de ştiinţe
exacte. Dar tu, „iubite cetitoriule”, spre ce ospăţ academic jinduieşti?
oare ce se pregateste la Academia Romana in locul defunctului academician-istoric Florin Constantiniu?
RăspundețiȘtergereNu avansati nicio ipoteza? Ce istoric de "buna credinta" ii va succeda?