“Aţi vrut libertate? Acum aveţi
libertate câtă vreţi!” Replica aparţine directorului Vladimir (Dorel Vişan)
şi îi este servită muncitorului sindicalist George (Andi Vasluianu) între două
îmbucături la cantina muribundei fabrici ARO Cîmpulung. Deşi iese din gura unui
pion insignifiant al tranziţiei, replica ar fi putut la fel de bine să fie
rostită de oricare politician din România anilor '90 (vă mai amintiţi de Silviu
Brucan, care, rânjind cu cinism, le recomanda greviştilor foamei din Piaţa
Universităţii să mânce o friptură bună?). Şi apoi, ce gest de deplină libertate
vorbeşte mai mult de la sine decât avântul idealist al aceluiaşi muncitor
George, convins până în străfundurile sufletului că sperma lui şi a colegilor
săi este destul de valoroasă pentru a cumpăra fabrica şi a-i plăti datoriile?
În mare, acesta ar fi subiectul comediei Despre
oameni şi melci în regia lui Tudor Giurgiu. Iar Giurgiu are grijă de la bun
început să insinueze rolul principal pe care-l joacă lichidul seminal în filmul
său. Primele secvenţe ni-i înfăţişează pe Andi Vasluianu şi Monica Bîrlădeanu
încinşi într-o partidă de sex fierbinte pe acoperişul întreprinderii, în timp
ce sub ei, în hala mare, are loc anunţul oficial al închiderii fabricii. Vestea
cade cu mai puţină greutate asupra muncitorilor datorită inspiraţiei cu care
Vişan, în rolul directorului, îşi asezonează discursul cu citate din “marele
nostru filosof Cioran” rostite în franceză şi citite din palmă. Legăturile cu
“notre freres latins”, cum le spune Vişan francezilor, se dezvăluie nu doar
datorită exilului românesc în hexagon, ţinut la atât respect de către acesta
după cum se vede, ci şi datorită intenţiilor pe care le au francezii de a
cumpăra ARO. Producţia urmează să se transforme din automobile în conserve cu
melci, doar că în noua configuraţie fabrica nu mai poate susţine întreaga forţă
de muncă. De aici şi eforturile sindicalistului Vasluianu de a salva cumva
întreprinderea şi locurile de muncă ale colegilor săi. Soluţia cu care vine:
donarea de spermă. La 50 de dolari per recoltare, înmulţit cu cele câteva sute
de muncitori eligibili, e de ajuns pentru a cumpara fabrica şi a plăti pe
deasupra şi datoriile.
În sfârşit, acesta fiind mobilul
producţiei e destul de uşor să-ţi dai seama către ce tip de comedie ţinteşte
Tudor Giurgiu. Şi bine face! Vizionând Despre oameni şi melci am simţit
aceeaşi bucurie pe care am încercat-o văzând filmul Bună! Ce faci? al
lui Alexandru Maftei. Ca şi acesta din urmă, Giurgiu nu-şi propune să spargă
tiparele; filmul său nu e nici Poliţist, adjectiv nici Aurora şi
nici unul din acele filme “cu Targovski”, ca să o citez pe Luminiţa Gheorghiu
din clipul TIFF de anul acesta. Despre oameni şi melci face mai degrabă
parte din specia aceea rară a filmului românesc recent care nu e filmat cu camera
în mână, nu are cadre lungi şi fixe şi nici tăceri apăsătoare. Ca şi filmul lui
Maftei, lungmetrajul lui Tudor Giurgiu beneficiază de cele mai banale tehnici
cinematografice puse decent în slujba unei comedii copioase. Tot asemenea lui
Maftei, Giurgiu ştie să pună în scenă un număr considerabil de episoade ilare,
unele dintre acestea profund româneşti, la care plusează cu câteva replici care
au toate şansele să devină virale.
Replicile virale nu sunt însă singurul
capitol în care se remarcă filmul în faţa altor producţii autohtone similare. Despre
oameni şi melci (alături de Marfa şi banii şi Occident)
este unul din puţinele filme româneşti care constituie o bună introducere în
politico-socialul anilor '90. Mitul investitorului străin (despre care toată
lumea vorbea şi pe care prea puţini îi vedeau la faţă), privatizarea dubioasă
care bântuia ţara în acele vremuri, venalitatea directorului de întreprindere
de stat (intruchipată aici de Dorel Vişan la jumătate din capacitatea afişată
în Senatorul melcilor) naivitatea populaţiei prostită cu televizorul
(după cum suna un faimos slogan al acelor timpuri), toate acestea sunt prezente
în film în cele mai emblematice decoruri ale epocii din care carpetele cu cerbi
de deasupra recamierului şi mileurile aşezate pe capacul pick-up-ului nu
lipsesc în niciun caz. Acestora li se adaugă laitmotivul autentic al vizitei şi
concertului lui Michael Jackson la Bucureşti din anul 1992, un eveniment care a
generat o frenezie naţională, dar şi imagini de arhivă surprinzătoare utilizate
eficient de Giurgiu pentru a recrea spiritul epocii (dintre care enumerăm
întâlnirea de la Cotroceni a lui Michael cu Ion Iliescu, marşul vedetei în
fruntea unei cohorte de jandarmi, vizita unei grădiniţe de copii şi alte
episoade similare care indubitabil i-au agravat boala şi i-au grăbit
sfârşitul). Dar poate cel mai subtil moment din seria “Să ne cunoaştem
tranziţia!”, pe care Despre oameni şi melci îl înfăţişează spectatorului
român al anului 2012, este cel în care muncitorii de la fabrica ARO, îmbrăcaţi
la costum pentru interview-ul de la bancă, şad pe gazonul din faţa Casei
Poporului, asemenea minerilor aceloraşi vremuri. Te face să te gândeşti cum ar
fi fost dacă aceştia din urmă ar fi venit la Bucureşti să salveze muribunda
industrie a mineritului, îmbrăcaţi la patru ace, şi nu cu scopul declarat de a
face “ordine” în Piaţa Universităţii cu ciomagul şi cazmaua.
În sfârşit, în ciuda faptului că scenariul
e puţin cam naiv şi lasă unele intrigi nefinalizate, Despre oameni şi melci
nu doar că depăşeşte aşteptările pe care le ai la vederea afişului, ci se
dovedeşte şi deosebit de actual. “Jaful de la Hidroelectrica” şi “circul de la
Oltchim”, plasate pe fundalul freneziei naţionale generate de vizita şi
concertul Lady Gaga la Bucureşti, sunt poate de ajuns pentru un sequel
marca Tudor Giurgiu.
ati vazut voi oare filmele lui pintilie...balanta, prea tarziu, terminus paradis etc....
RăspundețiȘtergereo fi despre oameni si melci comedie dar e foarte slab si nu reuseste nici pe jumate sa surprinda ceea ce isi inchipuie, tinteste. dorel visan si rolul sau spun totul despre acest film...acelasi personaj, imbatrinit, dar jucat mult mai slab decat in filmele anterioare..vezi balanta, senatorul melcilor, cel mai iubit dintre pamanteni etc.
Le-am văzut şi sunt infinit mai bune. Doar că la Balanţa, Prea târziu sau Senatorul melcilor, deşi râzi bine pe alocuri, nu poţi spune că sunt comedii. Apoi acestea de care zici sunt o privire asupra prezentului în timp ce filmul lui Giurgiu este o retrospectivă. Dacă poate fi comparat eficient cu ceva, cel mai just ar fi să-l comparăm cu filme din aceeaşi "ligă" unde, cred eu, face o figură bună (nu extraordinară!). O comedie uşoară cu o doză suficientă de comentariu social. Dacă încerci să vezi mai mult decât atât în Despre oameni şi melci atunci filmul e într-adevăr sub aşteptări.
Ștergerela functia cu care te-ai pricopsit ar trebui sa scrii mai des. sau, interimarul iti provoaca somn?
RăspundețiȘtergere