Departamentul de Științe ale Comunicării al Facultății de Litere, Universitatea din București, are onoarea de a vă invita să participați la lucrările colocviului internațional cu tema: CARTEA-OBIECT. Istorie culturală, strategii de marketing și tehnologii multimediale. Colocviul va avea loc între 7-8 noiembrie 2014, la Facultatea de Litere (Str. Edgar Quinet, nr. 5-7, București). Rezumatele pot fi trimise până la data de 1 septembrie 2014.
INVITAȚIE
Obiect familiar și omniprezent în viața
cotidiană, cartea păstrează încă destule secrete, continuând să își exercite
fascinația de aproape două milenii. Bogăția inepuizabilă și complexitatea semnificațiilor
cărții ne pun în dificultate atunci când trebuie să definim și să studiem acest
obiect care poartă memoria umanității. Cartea este un artefact sensibil, cu
profunde semnificații antropologice, este o marcă a condiției umane, a
raportului nostru cu timpul, spațiul, lumea înconjurătoare. Studiul cărții
necesită competențe științifice rezultate din confluența a numeroase
discipline: istoria cărții, istoria culturală, bibliologia, istoria și critica
literară, științele comunicării și ale informării, studiile media, științele
educației, sociologia, antropologia, psihologia, istoria artei.
Cartea este și un produs manufacturat
destinat comercializării și profitului, fapt care deschide o altă arie de
cercetare și abordări transfrontaliere. În acest sens, analizele referitoare la
piața de carte, la comercializarea și la promovarea cărții și a lecturii sunt
obiectul preocupărilor multor practicieni (mulți dintre ei aflați şi în câmpul
academic), precum profesioniștii în Relații publice, specialiştii din domeniul
marketing-ului, creatorii de publicitate sau specialiștii economiei bunurilor
culturale.
Până la mijlocul secolului XX, studiile
referitoare la carte erau închise în cercul strâmt al unei erudiții descriptive,
acordându-se prioritate conținuturilor textuale ale acesteia, biografiilor
autorilor, circulației cărții sau istoriei bibliotecilor. Lipseau cu
desăvârșire preocupările de a surprinde diversele practici ale cărții, relațiile
profunde ale acesteia cu celelalte activități umane. În acest sens, istoricul
francez Michel de Certeau considera că istoriografia cărții era predominant
interesată de „corelații între obiecte citite,
apartenențe sociale și locuri de frecventare”. Această perspectivă pozitivistă
și strict bibliografică a fost depășită ca urmare a ambițiilor istoricilor
aparținând Școlii de la Annales. În
anul 1958, co-fondatorul ei, Lucien Febvre, a publicat, împreună cu Henri-Jean
Martin, volumul L’Apparition du livre,
în care cei doi au atras atenția că, multă vreme, cartea a fost o terra incognita nu numai pentru istorici,
ci și pentru științele umaniste și științele sociale, în general. „Cartea,
acest ferment” – se numește un capitol din lucrarea care a trasat un adevărat
program și a deschis calea cercetărilor interdisciplinare asupra rolului cărții
în societățile trecute și prezente, asupra înțelegerii modalităților de
apropriere a acesteia de către oamenii din toate timpurile și locurile.
Scopul
principal al acestui colocviu este acela de a explora prin mijloace
interdisciplinare statutul cărții: obiect material, mijloc de comunicare
și vehicul de difuzare a ideilor și a valorilor, suport purtător de sensuri
transmise de text și imagine, suport al practicilor de lectură, simbol și
metaforă, realitate istorică supusă transformărilor (de la tăblițele de argilă
la cartea electronică).